Hela 1,3 miljoner insamlat till Kvinna till Kvinna av Lindex och dess kunder!

Lindex insamling till den svenska organisationen Kvinna till Kvinna under 14 dagar i december blev väldigt framgångsrik. Vi och våra kunder skänker hela 1,3 miljoner kronor som går till att motverka trafficking och annat sexuellt våld i konfliktdrabbade länder.

– Det är roligt att så många av våra kunder engagerat sig i detta insamlingsarbete. Fem kronor från många människor gör en stor skillnad. Vi vill passa på att rikta ett stort tack till alla som varit med och bidragit till att göra kampanjen så lyckad, säger Lena Renman, marknadsansvarig på Lindex Sverige.

Det är genom funktionen ”Plussa på” som våra kunder har kunnat skänka 5 kronor till Kvinna till Kvinna. Pengarna som vi tillsammans med våra kunder skänker går till flera olika projekt för trafficking som Kvinna till Kvinna arbetar med. Tack vare tidigare Plussa på-kampanjer har t.ex. en yrkesskola kunnat starta i Armenien för unga tjejer som antingen själva varit utsatta för trafficking eller är i riskzonen. Det handlar framförallt om tjejer som vuxit upp på barnhem och riskerar att bli ett lätt byte för människohandlare.

– Stödet från Lindex betyder oerhört mycket för Kvinna till Kvinna och arbetet mot sexuellt våld i krig och konflikter. Det bidrar till att kvinnoorganisationerna vi samarbetar med kan fortsätta att förebygga, stötta och förändra i frågor som sexslavhandel. Ett stort tack till all butikspersonal och alla kunder som bidragit, säger Lena Ag, Generalsekreterare på Kvinna till Kvinna.

För mer information vänligen kontakta:

Lena Renman
Telefon: 031-739 52 41, Mobil: 070-301 08 11
Mail: lena.renman@lindex.com

Fakta Kvinna till Kvinna

Kvinna till Kvinna är en svensk organisation som tillsammans med lokala kvinnoorganisationer i konfliktdrabbade länder arbetar för kvinnors rättigheter och hållbar fred. Allt det arbete som Kvinna till Kvinna gör har som mål att kvinnor får makt över sina kroppar, möjligheter att göra egna val, makt att fatta beslut och få tillgång till samhällets resurser.

Fakta Lindex

Lindex affärsidé är att erbjuda ett inspirerande prisvärt mode. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom damunderkläder, damkonfektion, barnkläder och kosmetik. Med cirka 400 butiker i Sverige, Norge, Finland, Baltikum Tjeckien, Slovakien, Ryssland och Mellanöstern är Lindex en av norra Europas ledande modekedjor. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Choose your language