Lindex donerar 1,1 miljon från försäljningen på Internationella Kvinnodagen till HERhealth

På Internationella Kvinnodagen uppmärksammade Lindex kvinnliga textilarbetare och HERhealth: ett initiativ som ger kvinnliga textilarbetare utbildning inom hälsa. Lindex donerar 1,1 miljon kr av försäljningen från Internationella Kvinnodagen till initiativet.

Jag är stolt över vårt engagemang i HERhealth och hur vi genom denna donation kommer kunna nå ännu fler kvinnor med utbildning inom hälsa. Kvinnor är centrala i vår verksamhet och vi kommer att fortsätta stötta initiativ som arbetar med att stärka kvinnor runtom i världen säger Ingvar Larsson, VD på Lindex.

HERhealth är ett initiativ som sköts av BSR (Business for Social Responsibility) och ger kvinnliga textilarbetare utbildning inom hälsa. Lindex donation kommer att användas till HERhealth-projekt i Bangladesh och Myanmar som kommer att utbilda ungefär 15 000 kvinnor. Varje kvinnlig textilarbetare delar med sig av sin kunskap från HERhealth till i snitt fyra andra kvinnor. Med Lindex donation från Internationella Kvinnodagen, beräknar modeföretaget därför att de kommer att kunna nå runt 60 000 kvinnor med kunskap inom hälsa. Läs mer om Lindex partnerskap med HERhealth här.

Photo © BSR

För mer information, kontakta;