Lindex expanderar sitt secondhand-erbjudande till Tradera

Lindex tar ytterligare kliv med sitt secondhand-erbjudande och utforskar nu Tradera som marknadsplats för sina secondhand baby- och barnplagg. Initiativet är en av flera piloter som modeföretaget nyligen genomfört som ett led i sin transformation till en mer hållbar och cirkulär affär.

”Vårt samarbete med Tradera är inte bara ett utmärkt sätt att utforska nya kanaler och möta nya kunder utan också en möjlighet att förlänga livslängden på våra plagg ytterligare. Att inspirera och uppmuntra till återanvändning är viktigt för oss och samarbetet kommer ge oss fortsatt värdefulla insikter kring hur vi kan förlänga livslängden ytterligare på våra uppskattade plagg”, säger Caroline Öhgren, Director of Sales på Lindex.

Under hösten auktioneras utvalda plagg från tidigare uppskattade kollektioner på Tradera och där varje plagg är noga utvalt och kvalitetssäkrat.

”En högre grad av återbruk i modebranschen är A och O för att vi ska ha chans att nå FNs ambitiösa klimatmål. Vi tycker det är mycket positivt att Lindex, ett av Sveriges största modeföretag, satsar cirkulärt och uppmuntrar sina kunder att ta tillvara på det som redan finns”, säger Stefan Öberg, VD för Tradera.

Att utforska cirkulära affärsmodeller är en viktig del av Lindex cirkulära transformation och hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer. Bland annat har modeföretaget som mål att hela sortimentet ska vara designat för lång livslängd och/eller cirkularitet till 2025.

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson