Lindex arbetar för att bryta tabun kring menstruation

Inför Internationella mensdagen den 28 maj lyfter Lindex mensfrågan för att bryta tabun om mens. Modeföretaget har också beslutat att en del av omsättningen kommer att användas för att sprida kunskap om mens och att erbjuda utbildning i kvinnors hygien.

Lindex har beslutat att under resten av 2023 skänka två procent av intäkterna från försäljning av menstrosor från modeföretagets femtech-varumärke Female Engineering till organisationen WaterAid. Detta kommer att motverka mensfattigdom och främja utbildning kring kvinnors hygien. Totalt beräknas detta leda till att Lindex kommer att stödja WaterAids arbete med cirka 1 miljon SEK. Lindex stöd skulle kunna ge 5 000 personer tillgång till rent vatten eller utbilda omkring 1300 skolklasser i menshygien.

Internationella mensdagen är viktig för oss att uppmärksamma eftersom kvinnan och hennes behov är kärnan i allt vi gör. Att kunna prata öppet kring något så naturligt som mens är avgörande för att få bort tabustämpeln. Vi vill att alla kvinnor ska känna sig självsäkra alla dagar i månaden och inte låta mens hindra dem från att nå sin fulla potential. Genom att belysa detta viktiga ämne och skänka en del av försäljningen av menstrosor från vårt varumärke Female Engineering, gör vi skillnad. Samarbetet med WaterAid är ett exempel på hur vi arbetar aktivt med Lindex högre syfte – att stärka och inspirera kvinnor överallt”, säger Susanne Ehnbåge, VD på Lindex.

Trots att mens berör hälften av jordens befolkning är det ett kontroversiellt ämne, omgärdat av skam. Genom Lindex strategiska partnerskap med WaterAid arbetar modeföretaget för att öka kunskapen om mens, bryta tabun samt att få regeringar, myndigheter och företag att investera i utbildning, mensskydd, vatten och toaletter.

Lindex insats genom Female Engineering är ett utmärkt exempel på hur företag kan bidra till att sätta ljuset på rätten till menshälsa. Vi är så glada och tacksamma för vårt partnerskap med Lindex och deras betydelsefulla engagemang för kvinnors hälsa och välbefinnande”, säger Anna Nilsdotter, Generalsekreterare på WaterAid.

Om Female Engineering
Under 2022 lanserade Lindex femtech-varumärket Female Engineering som utvecklar innovativa och hållbara produkter för att tillgodose kvinnors behov genom livets olika faser, till exempel under mensen. Female Engineerings menstrosor bygger på Engineered Leak Tech™ – en patenterad teknik som gör att trosans tre lager absorberar, förhindrar läckage och tar bort lukt och fukt. Varumärkets produkter är baserade på flera års forsknings- och utvecklingsarbete av Lindex underklädesexperter tillsammans med forskare, textilingenjörer och produkt- och materialinnovatörer.

Fakta om mens och kvinnlig hygien i världen:

• Tradition och myter stigmatiserar och begränsar kvinnors rörlighet. Miljoner flickors liv begränsas och det finns exempel på att flickor, när de har mens, hindras från att vidröra mat eller ens att vistas i köket.1
  • Var tredje kvinna i världen saknar tillgång till toalett.2
  • Sjukdomar kopplade till smutsigt vatten och bristen på säkra toaletter är den femte största dödsorsaken bland kvinnor globalt.3
  • Totalt beräknas cirka 500 miljoner kvinnor och flickor i världen sakna tillgång till mensskydd.4
  • 88 procent av alla flickor och kvinnor i världen har inte tillgång till säkra och hygieniska mensskydd vid menstruation5, utan tvingas i stället använda sig av exempelvis trasor, gräs, aska, toalettpapper, djurhudar eller gamla mensskydd som de försöker tvätta.6

1 Water Supply & Sanitation Collaborative Council, Celebrating Womanhood, sidan 8. (2013).

2 Water Aid, webb

3 Water Aid, artikel, (3 juli 2017)

4 Världsbanken, Brief: Menstrual Health and Hygiene. (12 maj 2022)

5 Water Supply & Sanitation Collaborative Council, Celebrating womanhood. (2013)

6 Water Aid, Menstrual hygiene matters, s 83 (2012).

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson