Lindex tar cirkulärt kliv med ny fiber från återvunna textilier

Lindex satsar på en ny viskosfiber baserad på OnceMore® – en unik, innovativ process för storskalig textilåtervinning av blandmaterial. Samarbetet med Södra, som ligger bakom OnceMore, är ett viktigt steg i Lindex omställning till ett mer hållbart och cirkulärt sortiment med råmaterial från återvunnen textil.

”En del av vår cirkulära omställning på Lindex inkluderar våra materialval och att minska vår påverkan och vårt beroende av naturresurser. Vårt samarbete med OnceMore är ytterligare ett viktigt steg i vår cirkulära transformation där vi vill skala upp återanvändningen av material och minska användningen av jungfrulig råvara. Idag finns det stora utmaningar kring storskalig återvinning av textil där OnceMore är en viktig möjliggörare. Genom vårt samarbete kan vi bidra till en mer hållbar textilindustri samtidigt som vi tar ytterligare kliv på vår cirkulära resa och minskar vår miljöpåverkan” säger Annette Tenstam, Strategic Lead Circularity & Environmental Sustainability, på Lindex.

OnceMore är världens första storskaliga process för återvinning av textil av blandmaterial och bakom innovationen står Södra, Sveriges största skogsägarförening med 52 000 medlemmar. Processen kombinerar återvunnen textil med träfiber från svenska familjeskogar, vilket ger en ren och högkvalitativ textilmassa. Storskaligheten i processen innebär att Lindex redan från start kommer kunna producera cirka en miljon plagg av den nya fibern som är baserad på OnceMore, och är ett alternativ till den mer hållbara viskos Lindex använder sedan en tid tillbaka. Plaggen kommer finnas i Lindex sortiment med start i början av 2023.

”Med OnceMore® har Södra skapat en unik lösning för att ta textil in i den cirkulära bioekonomin. Återvunnen textil tillsammans med förnybar råvara från familjeskogsbrukets hållbart skötta skogar skapar tillsammans en produkt som kan förändra textilindustrin och med en miljon OnceMore-baserade plagg tar vi ett viktigt steg i utvecklingen. Vi är glada över att göra det i samarbete med en aktör som Lindex. Tillsammans kan vi göra skillnad” säger Lotta Lyrå, vd för Södra.

Samarbetet med OnceMore går i linje med Lindex hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer – där modeföretaget bland annat har som mål att till 2025 ska 100 procent av Lindex material vara återvunna eller komma från hållbara källor.

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager