Lindex släpper 2021 års hållbarhetsrapport

Idag släpper Lindex sin hållbarhetsrapport för 2021. Modeföretaget rapporterar om ett år som definierats av transformation, en acceleration i att utveckla affären med hållbarhet i kärnan och betydande framsteg för att hålla Lindex hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer.

“De kombinerade effekterna av social oro, politisk instabilitet, miljöförstöring och pandemin kan kännas överväldigande. Men det är därför jag är så stolt över beslutsamheten och engagemanget bland mina kollegor. Att driva affären ”som vanligt” är inte längre ett alternativ och tillsammans tar vi tillvara på den potential till förändring som är unik just nu. Vi har gett ett löfte att göra skillnad för framtida generationer och befinner oss i mitt i en omfattande transformation på Lindex, vilket öppnar upp helt nya sätt att agera och driva affären. Och vi påminns hela tiden om att vi inte är de enda som jobbar för transformation. Vi ser hur våra kunder omvärderar sina val. Vi går samman med branschkollegor och partners för att skapa större momentum. Vi ser innovationer som har kraften att förändra hur vi designar, tillverkar, transporterar, spårar och konsumerar mode. Transformationen i modeindustrin är inte bara möjlig – den pågår. Just nu. Och vi är stolta över att vara en del av den” säger Susanne Ehnbåge, VD på Lindex.

I hållbarhetsrapporten summerar Lindex året 2021 och beskriver sina framsteg, utmaningar och den omfattande transformation som påverkar alla delar av företaget. Några höjdpunkter från 2021 inkluderar:

• 350 kvinnliga bomullsbönder har utbildats och stärkts genom Lindex ”Women in cotton”-program med CottonConnect – och 1 miljon babypyjamasar har tillverkats med deras bomull
  • Lindex förvärvade en majoritetspost i Spacerpad AB, ett startup-bolag med målet att bekämpa mensfattigdom och främja hållbar konsumtion
  • Lindex lanserade 10 designprinciper för cirkularitet och lång livslängd, och piloterade det interna verktyget inom alla affärsområden
  • Lindex expanderade sitt second hand-erbjudande med barnytterkläder och genomförde en pilot med damkläder
  • Lindex gick över till 100 procent biobränsle för all sjöfrakt
  • Lindex minskade sina klimatutsläpp med 22 procent jämfört med 2017, en minskning som möjliggjordes av en kombination av förnybar energi i egen verksamhet, mer hållbara material, minskning i antal produkter och att ha ersatt generisk data med verklig data från leverantörskedjan
  • Lindex gick över till 100 procent förnybar energi med ursprungsgaranti för samtliga butiker, kontor och lager globalt
  • Lindex rullade ut beräkning av levnadslön och gapanalys med leverantörer i Kina och Bangladesh

Lindex hållbarhetsrapport för 2021 finns tillgänglig här.

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson