Lindex lanserar samarbete med Johanna Leymann och Jennie Dahlén

I linje med sin cirkulära omställning, lanserar Lindex ett samarbete med författarna och opinionsbildarna Johanna Leymann och Jennie Dahlén. Lindex kommer sälja boken Klä barnen – växa, ärva, fixa, laga och Johanna och Jennie kommer även att dela med sig av konkreta tips till Lindex kunder för att förlänga livslängden på plagg och klä barnen på ett mer hållbart sätt.

”Med en växande befolkning och ohållbara konsumtionsmönster använder vi mer naturresurser än vår planet kan hantera och som modeföretag har vi ett stort ansvar idag och gentemot framtida generationer. För att möta dessa utmaningar befinner vi oss på Lindex i en omställning till en mer hållbar och cirkulär affär – där varje plagg lever längre och vi kan skapa värde och tillväxt samtidigt som vi minskar vårt avtryck på klimatet och naturresurser. Vi behöver också samla gemensamma krafter med våra kunder och tillsammans driva en förändring i hur vi konsumerar mode. Vi är glada över vårt samarbete med Johanna och Jennie där vi tillsammans kan nå ut till fler samt vägleda våra kunder kring mer hållbar konsumtion och hur man med enkla medel kan förlänga livslängden på sina plagg” säger Anna-Karin Dahlberg, Director of Sustainability på Lindex.

Jennie Dahlén och Johanna Leymann är författare, föreläsare och opinionsbildare inom hållbart mode. Deras nya bok Klä barnen – växa, ärva, fixa, laga kommer att säljas i svenska Lindex-butiker och på lindex.com med start i maj. Som en del av samarbetet kommer Lindex även ha en livesändning med Johanna och Jennie i augusti samt fler aktiviteter i sociala medier, där duon kommer dela konkreta tips för att förlänga livslängden på plagg och klä barnen på ett mer hållbart sätt.

”Vilket är det mest hållbara barnplagget? Jo, det som används igen och igen. Att ärva, köpa i andra hand, laga, lappa eller på andra sätt förlänga ett plaggs liv är inte bara mycket billigare än att köpa nytt, det är också klimatsmart och därmed en investering i ditt barns framtid. Boken är fylld med listor, tips och tricks på hur du gör allt samt hittar system som gör det enklare för hela familjen att hålla ordning. Det känns fantastiskt roligt att vår bok kommer att nå ännu fler föräldrar tack vare vårt samarbete med Lindex” säger Johanna Leymann och Jennie Dahlén.

Samarbetet med Johanna och Jennie går i linje med Lindex cirkulära omställning, som är en central del av modeföretagets hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer. 2021 gick i rätt riktning, där Lindex rapporterade sin högsta försäljning och sitt bästa resultat någonsin samtidigt som modeföretaget producerade färre plagg och minskade sina klimatutsläpp. Som en del av omställningen utforskar Lindex även nya cirkulära affärsmodeller och har ett mål att hela sortimentet ska vara designat för lång livslängd och/eller cirkularitet till 2025.

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager