Lindex i samarbete med mönsterdesignern Hanna Wendelbo

Lindex presenterar designsamarbete med svenska mönsterdesignern Hanna Wendelbo, känd för sina intrikata mönster präglade av blommor och blad. Tillsammans har Lindex och Hanna skapat en blommig kollektion med matchande nattplagg för dam, barn och baby.

”Vi är väldigt glada över vårt samarbete med Hanna Wendelbo och kollektionen vi har skapat tillsammans. Hannas kreativa och passionerade förhållningssätt till blommor, där hon skapar dekorativa och vackra mönster, gör den här kollektionen till en blommig dröm med plagg att älska länge”, säger Camilla Madsen, Head of Design på Lindex.

Hanna Wendelbo är en svensk mönsterdesigner, känd för sina intrikata mönster inspirerade av hennes passion för blommor och trädgårdsarbete. Tillsammans har Lindex och Hanna skapat en kollektion med blommiga nattplagg som inkluderar matchande plagg för dam, barn och baby. Kollektionen går i två mönster som hämtar inspiration från naturens isiga blå nyanser med gyllene blommor och flygande svalor.

”Att få jobba med Lindex var ett drömprojekt! Jag fick helt fria händer att rita precis vad jag ville vilket också gjorde det möjligt för mig att göra mönstren mer vågade och självsäkra. Det var roligt att få göra ett mönster som jag själv älskar och tänka att det är ett mönster som hamnar på kroppen. Jag ville skapa en känsla av en saga som kommer till liv när man bär plaggen, med slingrande löv och flygande fåglar som väcker fantasin. Plaggen är skapade för att bäras över tid samtidigt som de tar plats och sticker ut i garderoben”, säger Hanna Wendelbo.

Lindex har genom åren samarbetat med flera kvinnliga konstnärer och designers i linje med modeföretagets högre syfte – att stärka och inspirera kvinnor överallt. Samarbetet med Hanna Wendelbo är en del av Lindex fortsatta hyllning till svenska talanger.

Kollektionen består av 14 produkter, i satin och bomull, så som pyjamas, morgonrock, tofflor, accessoarer och en babyfilt och kommer att finnas på lindex.com och i utvalda butiker i november.

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager