Lindex släpper 2020 års hållbarhetsrapport

Idag släpper Lindex sin hållbarhetsrapport för 2020. Modeföretaget rapporterar om ett år präglat av den globala corona-situationen samt hälsa och säkerhet för människor, och betydande framsteg för att hålla Lindex hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer.

“När jag reflekterar över året som gått är jag stolt över hur vi som Lindex har agerat i linje med våra värderingar, fortsatt hålla fast vid våra åtaganden och drivit vår verksamhet på ett etiskt sätt. Vi har mött större utmaningar än någonsin förr, medan vi samtidigt arbetat för att säkra hälsa och välmående hos såväl våra medarbetare som människorna i vår globala värdekedja. När jag tänker på hur vi som globalt samhälle både har vuxit, lärt oss och kämpat under den här tiden, så påminns jag om hur en kris har den unika förmågan att synliggöra styrkor såväl som sårbarheter. Och jag anser att vi som Lindex går framåt med en ännu starkare känsla av vilka vi är som företag, vad vi står för och i vilken riktning vi vill leda branschen. Nu är tiden inne för att omfamna innovation och ta denna möjlighet att medvetet skapa det nya normala vi alla skulle vilja se – en anpassningsbar modeindustri med förmågan att stärka, förnya och vara hållbar på riktigt” säger Susanne Ehnbåge, VD på Lindex.

I hållbarhetsrapporten summerar Lindex året 2020 och beskriver sina framsteg och utmaningar, inklusive hur modeföretaget har hanterat pandemin. Några höjdpunkter från 2020 inkluderar:

• Lindex stod fast vid sitt åtagande om ansvarsfulla inköpsmetoder genom att inte annullera några innevarande ordrar utan tog fullt ansvar och arbetade tillsammans med sina leverantörer för att säkra att inga arbetare förlorade jobbet på grund av pandemin.
  • Vid slutet av 2020 hade Lindex lyckats återanvända 100 procent av tygerna som blev över till följd av framflyttade ordrar under pandemin och producerade 700 000 plagg från tyg som annars kunde ha gått till spillo.
  • Lindex nådde 119 000 fabriksarbetare – varav 70 000 kvinnor – i Bangladesh, Myanmar och Indien med WE Women by Lindex, där modeföretaget agerar för mer jämställda och inkluderande arbetsplatser i sin leverantörskedja.
  • Lindex överträffade samtliga mål för antalet personer som nåddes genom samarbetet med WaterAid för att förbättra tillgången till rent vatten, sanitet och hygienutbildning.
  • Lindex initierade lanseringen av det nya varumärket Closely – en modell för varumärkesarbete relaterat till koldioxidutsläpp.
  • Lindex genomförde en pilot gällande second hand-försäljning av barnkläder, som en del av Switching Gear-projektet.
  • Lindex rankades bland de topp 10 procenten av de globala modevarumärkena i 2020 Fashion Transparency Index.
  • Lindex rullade ut plattformen The BHive® till 43 fabriker i fem länder, som ett led i att fasa ut oönskade kemikalier samt öka transparensen kring kemikalieinnehåll.
  • Lindex ökade sin andel av ekologisk bomull till 80 procent av den totala bomullsanvändningen, samt utökade sin andel av material som var återvunna eller kom från mer hållbara källor till 68 procent.

Lindex hållbarhetsrapport för 2020 finns tillgänglig här.

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson