Lindex går över till biobränsle för all sjöfrakt

All Lindex sjöfrakt blir fri från fossila bränslen när modeföretaget nu går över till att använda biobränsle. Lindex är en av de första att ta detta steg, som är en viktig del i modeföretagets arbete mot sina klimatmål.

”Sjötransport står för en betydande del av det globala utsläppet av koldioxid och för oss på Lindex är det viktigt att göra vad vi kan för att ha positiv påverkan. Att byta till biobränsle för all vår sjöfrakt var därför ett naturligt steg för oss och i vårt arbete att nå vårt klimatmål - att minska koldioxidutsläppen i hela vår värdekedja med 50 procent till 2030. Vi är en av de första aktörerna som tar det här klivet och hoppas kunna inspirera andra till att göra samma sak, så att vi tillsammans kan minska den totala klimatpåverkan från världens sjötransport”, säger Johan Engen, Logistikdirektör på Lindex.

Nästan 90 procent av alla Lindex varor transporteras med båt och användningen av ett hållbart bränslealternativ som biobränsle är en viktig del i att reducera sjöfraktens miljöpåverkan och minska klimatavtrycket. Lindex har valt DHL Global Forwardings GoGreen Plus-tjänst som tillhandahåller biobränsle producerad av restavfall från matindustrin och pappersindustrin. Förutom att användningen av biobränsle minskar koldioxidutsläppen har det även flera andra fördelaktiga miljövinster som exempelvis eliminering av svavel.

För att minska sjöfraktens miljöpåverkan är det viktigt att använda biobränslen och med vår tjänst gör vi det enkelt för våra kunder att minska sitt koldioxidavtryck. Vi är mycket glada över att Lindex, som en av de första kunderna globalt, har valt vår tjänst och därigenom gör hela sin sjöfrakt fri från fossila bränslen”, säger Dominique von Orelli, Global Head of Ocean Freight, DHL Global Forwarding.

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson