Medveten shopping och mer hållbara material fokus i Lindex vårkollektion

Lindex vårkollektion tar avstamp i modeföretagets koncept Your Smart Wardrobe, där Lindex vill vägleda sina kunder till mer medvetna köp och inspirera dem till att bygga en hållbar garderob där alla plagg används. Hela kollektionen har ett feminint uttryck och består av mer hållbara material såsom Tencel, linne, ekologisk bomull och återvunnen polyester.

”Vi har inspirerats av enkelheten som definierar skandinaviskt mode och skapat en kollektion med en tidlös design som är aktuell år efter år. Vi har arbetat hårt för att få till bästa tänkbara materialmixen av mer hållbara material såsom linne, ekologisk bomull, Tencel och återvunnen polyester”, säger Pia Ekholm, Design- och Inköpschef på Lindex.

Kollektionen har ett feminint uttryck och består av varierande siluetter inspirerade av utility-trenden. Färgerna går i mjuka, neutrala toner som kompletteras av starka färger, där gult är en nyckelfärg. Karaktäristiska detaljer för kollektionen är knytband, draperingar och dragsko.

”Med Your Smart Wardrobe vill vi inspirera våra kunder till medveten shopping, vilket betyder att endast köpa plagg man verkligen älskar, tar väl hand om och bär länge. Vi har haft ett extra fokus på att denna kollektion ska bestå av mer hållbara material, men också – och kanske viktigast – att skapa en tidlös design som gör att man kan kombinera plaggen lätt med annat i sin garderob och att plaggen kan hänga med länge”, säger Pia Ekholm.

Kollektionen består av 26 plagg och är till försäljning online och i alla Lindex butiker.

Kristina Hermansson
Corporate Communications Manager