Ökad försäljning och fortsatt starkt resultat för Lindex

Det går bra för Lindex och det märks inte minst idag när delårsresultatet och försäljningen för tredje kvartalet presenteras. Modeföretaget visar en fortsatt fin utveckling med stärkt resultat och ökad försäljning på samtliga marknader.

Lindex rörelseresultat för tredje kvartalet 2019 ökade med 12,5 MSEK och uppgick till 123,2 MSEK (110,7 MSEK). En fin försäljningstillväxt och minskade prisnedsättningar bidrog till den starka resultatförbättringen.

Vi har haft en bra övergångsperiod till höststarten med ett inspirerande och välbalanserat sortiment som uppskattats av våra kunder. Vi har ökat vårt snittköp och minskat våra prisnedsättningar. Vi fortsätter vår positiva utveckling med fin försäljningstillväxt på Lindex samtliga marknader för såväl våra fysiska butiker som online”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Lindex ökade sin totala försäljning i SEK under tredje kvartalet med 3,0 procent och med 2,6 procent i lokala valutor. Den starka försäljningstillväxten online fortsatte med en ökning på 24,4 procent för kvartalet.

Modeföretaget växer med nya butiker på nya marknader och fortsätter sin digitala expansion både genom egen e-handel och tillsammans med partners. Lindex står inför en spännande tid med stora planer för den framtida tillväxten, bland annat genom lansering på en av världens största marknader.

Vi har stora ambitioner för vår framtida tillväxt med fokus på att växa både med vår nuvarande verksamhet men också genom nya tillväxtmöjligheter. Bland annat är Kina en mycket intressant marknad där vi ser goda möjligheter och planerar att introducera Lindex online”, säger Susanne Ehnbåge.

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson