Lindex släpper 2017 års hållbarhetsrapport

Idag släpps Lindex hållbarhetsrapport för 2017. Modeföretaget visar på framsteg inom flera områden, vilket är resultatet av ett dedikerat hållbarhetsarbete med partnerskap, innovation och transparens i centrum.

Jag är väldigt stolt över de framsteg vi har gjort inom hållbarhet, vilket är tack vare Lindex medarbetares och våra samarbetspartners dedikerade arbete. Vi kommer att fortsätta vår hållbarhetsresa och driva den förändring som är nödvändig för vår framtid, säger Elisabeth Peregi, tf. VD på Lindex.

I hållbarhetsrapporten summerar Lindex 2017, med fokus på de framsteg som gjorts såväl som företagets utmaningar och möjligheter. Rapporten finns att läsa i sin helhet här. I rapporten beskriver Lindex initiativ och resultat från 2017, med höjdpunkter som:

Nya cirkulära arbetssätt

Våren 2017 lanserade Lindex Re:Design, en kollektion av exklusivt upcyclade produkter gjorda från Better Denim-plagg från tidigare säsonger. I skapandet av denna kollektion utforskade Lindex nya cirkulära arbetssätt för att använda mindre resurser och förlänga plaggens livslängd.

Ny innovativ denim-process

Hösten 2017 lanserade Lindex nya Even Better Denim-modeller. Dessa var mer hållbart producerade än någonsin förut med mer hållbara material, tvättprocess, infärgning och detaljer. Even Better Denim-modellerna producerades med ny innovativ teknologi och enbart två liter vatten användes i tvättprocessen.

Arbete för jämställdhet i leverantörskedjan

Under året lanserade Lindex WE Women by Lindex, ett projekt där modeföretaget agerar för jämställdhet i leverantörskedjan och arbetar för att skapa mer jämställda och inkluderande arbetsplatser.

Minskning av konsumtion av påsar

I juni 2017 lanserade Lindex initiativet One Bag Habit tillsammans med branschkollegor, för att minska konsumtionen av påsar och öka medvetenheten om påsars negativa miljöpåverkan. Sedan lanseringen har Lindex sett en betydande förändring och endast cirka 30 procent av Lindex kunder har valt att köpa en påse.

För mer information, kontakta;
Eva Jonasson