Renaste indigofärgen på marknaden i Lindex Better Denim

Idag är nästan 90 procent av Lindex denimsortiment färgat med den renaste indigofärgen på marknaden, som är bättre för miljön och de människor som jobbar i produktionen. Renare denimproduktion är en del av Lindex denimresa och företagets övergripande hållbarhetsmål att 80 procent av plaggen ska vara tillverkade i mer hållbara processer till år 2020.

Vi jobbar med att minska miljöpåverkan i alla delar av vår denimproduktion, från fiber till färdig produkt. Vi är stolta över att ha tagit detta stora steg i infärgningsprocessen som står för en stor del av påverkan på både fabriksarbetarna och miljön. Vi kommer att fortsätta vår denimresa och vi har många spännande saker framför oss, säger Anna-Karin Dahlberg, Production Sustainability Manager på Lindex.

Nästan 90 procent av Lindex denimsortiment är infärgat med DyStar Indigo Vat 40 % Solution, en indigofärg som är den renaste på marknaden. Att använda DyStar Indigo Vat 40 % Solution är bättre för de människor som jobbar i produktionen såväl som för miljön. Infärgningsprocessen har en mindre miljöpåverkan då den sparar vatten, energi och kemikalier. Indigofärgen är flytande vilket utesluter allt damm i produktion. Processen sker i ett slutet system vilket minskar fabriksarbetarnas kontakt med kemikalier märkbart.

För mer information, kontakta;

Miriam Tjernström