Lindex uppmärksammar kvinnliga textilarbetare på Internationella kvinnodagen

På Internationella kvinnodagen uppmärksammar Lindex kvinnliga textilarbetare och HERhealth; ett initiativ som ger kvinnliga textilarbetare utbildning inom hälsa. Lindex donerar 10 procent av sin försäljning under 8 mars till HERhealth.

Kvinnan är central för vår verksamhet på Lindex. Majoriteten av våra kunder, våra anställda och de textilarbetare som gör våra kläder, är kvinnor. Vi vill uppmärksamma Internationella kvinnodagen med våra kunder och anställda och lyfta de kvinnor som gör våra kläder, säger Sara Winroth, Hållbarhetschef på Lindex.

Lindex har arbetat med HERhealth sedan 2012 för att förbättra kvinnliga textilarbetares förhållanden. HERhealth är ett initiativ som sköts av BSR (Business for Social Responsibility). Genom initiativet ges kvinnliga textilarbetare utbildning inom hälsa för att öka deras medvetenhet och tillgång till hälsofrämjande tjänster. Sedan Lindex började arbeta med HERhealth har modeföretaget nått ungefär 13 000 kvinnor i Bangladesh, Indien och Pakistan med utbildning inom hälsa.

“HERhealth är ett initiativ som ligger nära vårt hjärta på Lindex. Vi har engagerat oss i flera år och för att nå ännu fler kvinnor donerar vi 10 procent av vår försäljning på Internationella kvinnodagen till HERhealth” säger Sara Winroth, Hållbarhetschef på Lindex.

Donationen kommer att användas till HERhealth-projekt i Bangladesh, Kina, Indien och Myanmar. Lär mer om Lindex partnerskap med HERhealth här.

Photo © BSR

För mer information, kontakta;