Lindex kunder rundar upp till förmån för svältkatastrofen

Med start idag erbjuds kunder som handlar i någon av Lindex butiker att runda upp sitt köp med 10 kronor till förmån för Radiohjälpens kampanj Hungerhjälpen. Pengarna som samlas in kommer att ge humanitärt bistånd till människor som riskerar svält i Jemen, Sydsudan, Somalia och Nigeria.

I svåra katastrofsituationer vill vi på Lindex hjälpa till på det sätt vi kan. Sedan innan vet vi att våra kunder delar vårt engagemang och vi vill därför tillsammans med dem stödja Radiohjälpen i deras viktiga arbete i svältkatastrofen, säger Elisabeth Peregi, Sverigechef på Lindex.

Svält, hungersnöd och det största behovet av matbistånd vi sett på årtionden gör att Radiohjälpen åter startat kampanjen Hungerhjälpen. Just nu riskerar över 20 miljoner människor att drabbas av svält i flera länder söder om Sahara och i Jemen. I vissa delar av Sydsudan är svälten redan ett faktum. Några av orsakerna till hungersnöden är väpnade konflikter, långvarig torka och ekonomisk instabilitet. Akuta insatser krävs för att ge mat och annat humanitärt bistånd till de miljontals barn och vuxna som annars riskerar att dö.

”Vi står inför den allvarligaste humanitära krisen sedan FN grundades 1945. Aldrig tidigare har vi haft fyra hotande svältsituationer samtidigt. Men det är inte för sent att agera – våra partnerorganisationer finns på plats och arbetar med att lindra nöden.” säger Per Byman, generalsekreterare på Radiohjälpen.

Kampanjen som startar idag och håller på fram till och med den 26 mars. Lidex har tidigare haft flera ’Runda upp’ kampanjer till förmån för olika katastrofer så som flyktingkrisen i Syrien.

Miriam Tjernström
Press Relations Manager, Lindex