Lindex kunder rundar upp för familjer på flykt

Med start idag erbjuds kunder som handlar i någon av Lindex butiker att runda upp sitt köp med 10 kronor till förmån för UNHCR:s arbete för människor på flykt. Pengarna som samlas in kommer att ge skydd, mat, kläder och tak över huvudet till tusentals utsatta familjer på flykt.

Behovet av hjälp till familjer på flykt är enormt just nu – därför är vi så tacksamma att Lindex väljer att återigen stödja UNHCR:s arbete. Vi har tidigare sett ett helt fantastiskt engagemang från både kunder och personal och hoppas på samma fina resultat den här gången, säger Katinka Lindholm, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

Över 65 miljoner människor är på flykt i världen – den högsta siffran sedan andra världskriget. Många familjer på flykt befinner sig i länderna omkring Syrien och Irak där kylan under vintermånaderna gör dem extra utsatta. UNHCR, FN:s flyktingorgan, leder internationella insatser för att skydda människor på flykt från konflikt eller förföljelse och delar ut filtar, vinterkläder och annan nödhjälp för att de ska överleva vintern.

– Den pågående flyktingkatastrofen är djupt oroande och det finns en stor vilja att hjälpa utsatta familjer. Vi kommer därför fortsätta vårt insamlingsarbete och tillsammans med våra kunder stödja UNHCR:s mycket viktiga arbete i att hjälpa familjer på flykt, säger Elisabeth Peregi, Sverigechef på Lindex.

Kampanjen som startar idag blir fjärde gången som Lindex rundar upp för att hjälpa människor på flykt. Förra året rundande Lindex kunder upp med 2,2 miljoner kronor. Totalt har kampanjerna samlat in över 4,5 miljoner kronor till förmån för UNHCR.

Presskontakt Lindex:
Miriam Tjernström
Press Relations Manager
miriam.tjernstrom@lindex.com

Presskontakt Sverige för UNHCR:
Anna-Karin Moden
anna-karin.moden@sverigeforunhcr.se

SVERIGE FÖR UNHCR är UNHCR:s samarbetspartner som samlar in pengar från den privata sektorn och ökar medvetenheten bland allmänheten om situationen för människor som har tvingats fly sina hem. Sverige för UNHCR har 90-konto.

UNHCR är FN:s flyktingorgan och leder internationella insatser för att skydda människor som har tvingats fly från sina hem på grund av konflikt eller förföljelse. UNHCR ger livräddande nödhjälp som tak över huvudet, mat och vatten, skyddar grundläggande mänskliga rättigheter och tar fram lösningar som ger människor en säker plats de kan kalla sitt hem och där de kan skapa en bättre framtid. UNHCR arbetar även för att statslösa människor ska få en nationalitet.