Lindex kunder rundade upp 1,3 miljoner kronor till familjer på flykt

Under två veckor har Lindex kunder rundat upp med totalt 1,3 miljoner kronor till förmån för UNHCR:s arbete för människor på flykt från krig och förföljelse. Pengarna kommer att ge skydd, mat, kläder och tak över huvudet till utsatta familjer på flykt.

Ett helt otroligt resultat som kommer att göra verklig skillnad för familjer som har förlorat allt. Vi är så tacksamma för det fantastiska engagemang som Lindex kunder och personal har visat människor på flykt, säger Katinka Lindholm, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

Just nu pågår flera flyktingkriser i världen. 15 miljoner människor har tvingats lämna sina hem i och omkring kring Syrien och Irak. När temperaturerna faller är de extra utsatta. UNHCR, FN:s flyktingorgan, leder internationella insatser för att skydda människor på flykt från konflikt eller förföljelse och delar ut filtar, vinterkläder och annan nödhjälp.

Resultatet av insamlingen visar verkligen att engagemanget för att hjälpa människor på flykt är stort hos våra kunder och medarbetare. Jag vill tacka alla som varit med och bidragit till UNHCR:s viktiga arbete’, säger Elisabeth Peregi, Sverigechef på Lindex.

Kampanjen pågick i Lindex butiker mellan 22 november till 5 december 2016.

Miriam Tjernström
Press Relations Manager, Lindex