Lindex lanserar hållbar denimkollektion

Lindex lanserar sin första denimkollektion där både fibrer och produktionsprocesser är hållbara, och där vatten- och energikonsumtion har reducerats kraftigt.

Efter inledande bedömning av kollektionens miljöpåverkan optimerades tvättprocesser och recept med hjälp av expertis från det spanska denimkonsolutbolaget Jeanologica, för att skapa en mer hållbar produktionsprocess. Besparingarna var betydande – vattenförbrukningen reducerades med upp till 42 procent och energianvändningen minskade med 27 procent.

Vi är mycket glada över resultaten och detta är bara början. Vi arbetar ständigt med att förbätta hur vårt mode produceras och vi arbetar hårt för att minska vår miljöpåverkan. I denna hållbara denimkollektion har vi valt ut några av våra mest populära denimplagg för kvinnor och barn och har arbetat mycket för att få till rätt tvättprocess. Små förändringar ledde till ett bra resultat. Nu ser vi fram emot att genomföra denna teknik på all vår denim, säger Lars Doemer, Global Sustainability Manager för produktion.

Genom att använda kriterierna i Jeanologias programvara Environmental Impact Measuring (EIM) Software har Lindex produktionskontor i Bangladesh tillsammans med leverantörer justerat och arbetat igenom alla delar av denimprocessen för att göra den mer hållbar. Vissa tvättar slopades, såsom extra sköljningar, och andra tvättar kombinerades vilket gjorde att mycket vatten, energi och kemikalier kunde sparas.

”Lindex och Jeanologia:s täta samarbete via EIM programvara har gjort det möjligt för Lindex att kontrollera energi-, vatten- och kemikalieförbrukning i sin produktion. Vi har arbetat tillsammans för att skapa en vacker och äkta produkt på ett hållbart och miljökostnadsbesparande sätt. Det viktiga är inte bara själva produkten, utan även hur den görs och hur den produceras; det är en del av produktens DNA”, säger Enrique Silla, VD på Jeanologia.

Lindex mål är att 80 procent av alla plagg ska vara producerade i mer hållbara produktionsprocesser år 2020.

Lindex hållbara denimkollektion finns i alla Lindexbutiker och på lindex.com. Högupplösta bilder finner ni här.

Om Jeanologia
Jeanologia är ett forsknings- och utvecklingscenter som är världsledande inom hållbara lösningar för klädefterbehandlingsindustrin. Genom sin programvara Environmental Impact Measuring (EIM) kan textilproduktion få ett värde från låg, medelhög eller hög miljöpåverkan. Detta hjälper textilproducenterna att kontrollera vatten-, energi- och kemikaliekonsumtion i produktionen. Läs mer på jeanologia.com.

Linda Skogsberg
Sustainability Communications Coordinator, Lindex