Lindex engagerar sig i initiativ för att skydda hotade skogar

Lindex meddelar idag sitt engagemang för att skydda gamla och hotade skogar i den globala kampanjen i modebranchen CanopyStyle. Tillsammans med andra ledande modeföretag och designers ansluter Lindex sig till den internationella miljöorganisationen Canopy och deras arbete för att motverka att världens skogar faller offer för det senaste modet.

Som en del i kampanjen åtar sig Lindex att senast 2017 säkerställa att råmaterialet till företagets viskos inte kommer från gamla eller hotade skogar. Detta åtagande är en del av Lindex arbete mot sitt mål att minst 80 procent av plaggen ska vara tillverkade av mer hållbara material år 2020.

Detta är ett självklart nästa steg i vårt hållbarhetsarbete. Vi vill ta ansvar för alla avtryck vi gör, och vi ser Canopy som en välpositionerad partner för att hjälpa oss att bygga en tydlig bild över vilka viskosleverantörer vi bör samarbeta med framåt. Vi är stolta över detta åtagande för en hållbar användning av cellulosabaserade fibrer i vår produktion, säger Anna-Karin Dahlberg, Production Support Manager på Lindex.

Sedan lanseringen av CanopyStyle för två år sedan har kopplingen mellan skog och mode blivit en prioriterad miljöfråga i modebranschen, och många varumärken arbetar idag med att säkerställa att
framtida användning av viskos inte skadar kritiska skogar eller bidrar till avskogning. Samtidigt uppmuntrar branschen lösningar för att tillverka tyger från återvunna kläder.

”När 55 varumärken och designers som representerar 85 miljarder dollar i årsomsättning går tillsammans för att skydda skogarna, så ger det en tydlig signal till tygproducenter att eliminera sourcing från hotade skogar. Det är spännande att se hur denna drivkraft går igenom hela leveranskedjan för att lindra stress på kritiska skogar, såsom Indonesiens regnskogar och Kanadas boreal”, säger Nicole Rycroft, grundare och vd för Canopy.

Under 2016 kommer den globala tillverkningen av viskos börja genomgå oberoende kontroller för att fastställa att tygerna är fria från gamla och hotade skogar.

Canopy är en icke-vinstdrivande miljöorganisation som strävar efter att skydda skogar, arter och klimat. Canopy samarbetar med mer än 750 företag för att utveckla innovativa lösningar, göra sina försörjningskedjor mer hållbara och bidra till att skydda våra världens återstående gamla och hotade skogar.
Läs mer om CanopyStyle på www.canopystyle.org

För mer information, kontakta:

Linda Skogsberg
Sustainability Communications Coordinator, Lindex