Lindex öppnar butik i London

Lindex kommer att öppna sin första butik i modemetropolen London under våren 2015. Butiken kommer att ligga i Westfield Stratford City. Ett lokalt distributionscenter kommer också att vara på plats och modekedjans lokala e-handelssajt är redan lanserad.

Satsningen är ett viktigt steg i att stärka Lindex varumärke internationellt och en fortsättning på modekedjans internationella expansion.

Detta är en stor dag i vår historia. Vi har längtat efter att erbjuda vårt prisvärda och inspirerande mode i en så spännande stad som London, en av världens mest attraktiva shoppingdestinationer, säger Ingvar Larsson, VD på Lindex.

Butiken kommer att erbjuda en modern shoppingmiljö som lyfter fram varumärkets skandinaviska arv i inredning och miljö.

”Vi ska erbjuda en modeupplevelse i världsklass, både i butik och på nätet. Det gäller i allt från inredning och servicenivå till det mode vi erbjuder och hur vi presenterar det. Att ha ett bra butiksläge tillsammans med nätbutik gör att vi kan nå ut till en stor mängd kunder redan från dag ett”, säger Ingvar Larsson.

Hög tillgänglighet är en viktig faktor vid etableringen. Tack vare ett distributionscenter på plats kan butikerna få snabb påfyllning. Dessutom kan brittiska kunder redan nu shoppa enkelt och bekvämt i lokal valuta på lindex.com. Via nätbutiken nås även kunder i övriga delar av landet.

Fakta om brittisk mode- och detaljhandel

• Den totala omsättningen i brittisk modehandel väntas öka med 18,7 procent, från 50,4 till 59,8 miljarder pund, mellan 2013 och 2017.
• London är en av världens mest populära destinationer för modeshopping, med fler globala varumärken än någon annan världsmetropol.
• 40 procent av turisters totala konsumtion i London sker i detaljhandeln, vilket uppskattas motsvara 92 miljarder pund.
• Detaljhandeln i Storbritannien sysselsätter över 3 miljoner människor. Det utgör mer än 10 procent av den totala arbetsstyrkan, vilket gör sektorn till den största privata arbetsgivaren. Enbart i London skapas 400 000 arbetstillfällen av detaljhandeln.

För fler och högupplösta bilder, besök Lindex Newsroom.

Kaisa Lyckdal
Press Relations Manager, Lindex