Eva Hamilton blir ny medlem i Lindex styrelse

Från och med december utökas Lindex styrelse med ytterligare en medlem, Eva Hamilton. Den nya styrelsen för Lindex har nu tillsammans en gedigen erfarenhet av detaljhandel, mode och internationell expansion.

Eva Hamilton har en omfattande erfarenhet av mediebranschen och arbetade senast som verkställande direktör för Sveriges Television. Hon har tidigare varit verksam bl.a. som dagstidningsjournalist, nyhetsreporter samt jobbat som utrikeskorrespondent i Bryssel. Eva Hamilton har även andra styrelseuppdrag.

”Jag är mycket glad att välkomna Eva Hamilton till Lindex styrelse som nu är komplett. Evas erfarenhet av företagsutveckling och digitalisering samt hennes stora sociala engagemang blir värdefulla tillgångar för Lindex fortsatta utveckling som internationell modekedja”, säger Per Sjödell, styrelseordförande för Lindex.

Lindex står för värderingar som jag gillar. Särskilt imponerad är jag av arbetet med att säkra produktionen, så att den värnar om såväl de som syr som miljön. Också satsningen på nätförsäljningen har kommit långt. Det ska bli roligt att lära mig en helt ny bransch, även om det är väldigt mycket i själva styrningen av företaget som jag känner igen, kommenterar Eva Hamilton sitt engagemang i Lindex.

Lindex ägare Stockmann valde vid en extraordinär bolagstämma i oktober att tillsätta en ny operativ styrelse för AB Lindex. Beslutet är i linje med Lindex mål att framgångsrikt expandera på den internationella marknaden.

Per Thelin, som är ny verkställande direktör för Stockmann, ersätter Stockmanns ekonomidirektör Pekka Vähähyyppä i styrelsen och verkar också som styrelsens vice ordförande.

I sin helhet består Lindex styrelse av följande personer från och med 1 december 2014:

• Per Sjödell (styrelseordförande), styrelsemedlem i Stockmann samt verkställande direktör för Fiskars Sweden
  • Per Thelin (styrelsens vice ordförande), Stockmanns verkställande direktör
  • Eva Hamilton, styrelseproffs, VD för SVT fram till 30 november 2014
  • Rossana Mariano, verkställande direktör och grundare av PR-byrån RMPR
  • Tracy Stone, global försäljningsdirektör på GANT
  • Kjell Sundström, styrelsemedlem och strategidirektör på Stockmann.

Kaisa Lyckdal
Press Relations Manager, Lindex