Lindex skänker 10,5 miljoner kronor till kampen mot bröstcancer

För elfte året i rad har Lindex tillsammans med sina kunder engagerat sig i kampen mot bröstcancer. I år samlades 10,5 miljoner kronor in till bröstcancerforskningen. Under dessa elva år har Lindex totalt bidraget med över 71 miljoner kronor. Pengarna går främst till att finansiera cancerforskning, sprida kunskap om bröstcancer och väcka opinion kring viktiga frågor.

I år samarbetade Lindex med den brittiske designern Matthew Williamson, där 10 % av försäljningspriset på en unik designkollektion gick till insamlingen. Starkt bidragande till det fina resultatet var också det rosa armbandet och en t-shirt, signerad den brittiske designern, liksom årets Rosa Band av Helene och Elsa Billgren, där hela vinsten gick till insamlingen.

Jag är verkligen stolt över vad vi, tillsammans med våra kunder, bidrar med i kampen mot den här sjukdomen. Många av Lindex medarbetare och kunder som jag möter i butikerna är kvinnor, därför känns det extra bra att bidra. Det här ligger mig varmt om hjärtat och är en stor del av vårt CSR-arbete på Lindex, säger Göran Bille, VD på Lindex.

I Sverige avrundades insamlingen med en tv-sänd gala ’Tillsammans mot cancer’, där Lindex Sverigechef Elisabeth Peregi stolt lämnade över Lindex insamlingssumma på 6,7 miljoner svenska kronor. När kampanjen och tv-galan summerades hade insamlingen slagit nytt rekord, 63,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 49 miljoner kronor i fjol. Läs mer på Cancerfonden

Kaisa Lyckdal
Press Relations Manager, Lindex