Lindex omsättning ökade med 8,7 procent i december

Lindex omsättning ökade med 8,7 procent i lokala valutor under december 2011. Detta tack vare en stark försäljningsutveckling på samtliga marknader. För helåret uppgick försäljningsökningen till 3,4 procent.

– Den goda försäljningsutvecklingen visar att våra satsningar på att skapa inspirerande och prisvärt mode uppskattas av kunderna. Vi ska komma ihåg att det varit en tuff marknad, vilket gör att vi är extra positiva till utvecklingen. Detta är något vi tar med oss in i 2012, ett år som kommer att präglas av fortsatt osäkerhet kring marknadsutvecklingen och där ambitionen är att stärka vår position som internationell modekedja ytterligare, säger Göran Bille VD på Lindex.

Omsättningen ökade under december på Lindex samtliga marknader. Lindex i Sverige ökade med 0,7 procent och utanför Sverige fortsatte framgången med en ökning på hela 21,8 procent i lokala valutor.

– Siffrorna är ett bevis för att vårt mode uppskattas internationellt. Det är något vi bygger vidare på i vår långsiktiga expansion, där vi varit förutseende genom strategin att expandera via bland annat franchiseavtal. Under slutet av året blev vi exempelvis den första svenska modekedjan på Island, efter en succéöppning i Reykjavik – en etablering som skedde via just franchiseavtal, säger Göran Bille.

Dessutom lanserades ett nytt butikskoncept vid utgången av 2011. Det skedde i samband med öppningen av en ny butik på Karl Johan i Oslo.

– Det nya konceptet skapar en välkomnande shoppingmiljö fylld av tips och idéer för den modeintresserade kvinnan, där man kan känna vårt skandinaviska arv i interiören. Butiken är vår viktigaste kommunikationskanal vilket gör denna satsning betydelsefull för de kommande åren, säger Göran Bille.

För ytterligare information kontakta:

Kaisa Lyckdal, Press Relations Manager, Lindex
E-mail: kaisa.lyckdal@lindex.com

Lindex affärsidé är att erbjuda ett inspirerande och prisvärt mode. Sortimentet omfattar flera olika modekoncept inom dam-, barn- och underkläder. Med över 450 butiker i Sverige, Norge, Finland, Island, Baltikum Tjeckien, Slovakien, Polen, Ryssland och Mellanöstern är Lindex en av Europas ledande modekedjor. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.com.