Lindex lanserar hållbart mode i vårens Affordable Luxury

Lindex arbetar långsiktigt för ett mer hållbart mode. Som en del i detta arbete har modeföretaget valt att göra vårens Affordable Luxury-kollektion i återvunna material. Kollektionen visar hur mode och hållbarhet kan kombineras på ett inspirerande sätt.

– I vår har vi valt ett mer färgsprakande uttryck i Affordable Luxury-kollektionen. Starka färger och en mix av grafiska mönster är starka trender i vår och helt rätt för Affordable Luxury. En kollektion som med sin mix av plagg och färger passar lika bra för stadslivet som för varma semesterkvällar, säger Lea Rytz Goldman, Design och Inköpsdirektör på Lindex.

I vårens kollektion har Lindex valt att arbeta med återvunna fibrer som polyester och tencel som är ett mindre miljöbelastande material, detta som ett led i Lindex arbete för ett mer hållbart mode.  Dessutom lanserar modekedjan i dagarna sin nya sajt lindex.com/csr , där man kan läsa mer om Lindex hållbarhetsarbete och mål- att skapa kretslopp för mode. Förra året köpte Lindex kunder fler än 5 miljoner plagg i hållbara material.

– Med den nya sajten blir vi ännu mer transparanta i vårt omfattande hållbarhetsarbete. Vi erbjuder våra kunder inspirerande och hållbart mode och för Lindex innebär det mer än bara plagg gjorda i ekologisk bomull. Vi arbetar dessutom långsiktigt för att ta ett större ansvar för alla delar i kedjan, från fiber till vad som sker när Lindex kunder väljer att göra sig av med sina plagg, säger Sara Winroth, Miljöchef och CSR koordinator på Lindex.

Ewa Larsson, designern bakom vårens Affordable Luxury, beskriver kollektionen som ett uttryck av enkelhet och elegans med ”edge”.  Materialen har vackra fall och färgkartan består av lila och orange, kombinerade med sandbeige, guld och svart. I kollektionen ingår klänningar, både långa och korta, tunikor, stickade toppar, linnen och byxor. Kollektionen lanseras i utvalda Lindex butiker och online på www.lindex.com den 4:e April 2012.

För fler och högupplösta bilder, besök Lindex Newsroom .
Nyhet! Prenumerera på Lindex nyheter och följ Lindex i sociala medier.

Kaisa Lyckdal
Press Relations Manager, Lindex