Svenska modekedjor i unikt samarbete för hållbar bomullsodling.

De svenska modekedjorna KappAhl, Lindex och MQ har inlett ett unikt samarbete för att påskynda utvecklingen av bomullsodling som är bättre för miljön och för människorna som odlar den.

– Tillsammans kan vi sätta press på att utvecklingen går fortare och åt rätt håll. Bomull är vår viktigaste råvara och odlingen påverkar många människor, säger modekedjorna i ett gemensamt uttalande.

De tre modekedjorna är medlemmar i den världsomfattande intresseorganisationen Better Cotton Initiative, BCI som arbetar för hållbar bomullsodling. I medlemskapet ingår att driva ett projekt för att stimulera utvecklingen och Cotton Connect har valts som samarbetspartner. I det gemensamma projektet kommer man att implementera BCI:s utvecklingsprogram och projektet kommer genomföras i provinsen Gujarat i Indien. Målet är utbilda bönderna i provinsen och öka tillgången på hållbart odlad bomull.

– Ett hållbart synsätt är grunden för varje framgångsrikt företag. Vi tar ansvar för människorna och miljön och vi vill bidra aktivt till utvecklingen i de länder där vi har verksamhet, säger modekedjorna.

BETTER COTTON INITIATIVE (BCI)

Bomull är en av de vanligaste grödorna på vår planet. Den odlas av många miljoner små odlare och har stor påverkan socialt och ekonomiskt. Intresseorganisationen BCI utbildar bomullsodlare i hållbar odling, d v s hur man odlar bomull med mindre vatten, kemikalier och gödningsmedel. BCI arbetar även med att höja den sociala standarden för bomullsodlarna. För varje kilo bomull (lint) går det åt upp till 29 000 liter vatten. 1 kg bomull (lint) motsvarar cirka 3 t-shirtar. Indiens bomullsodling står för 14 % av världens totala bomullsodling och 70 miljoner indier har sin livnäring här.

BCI:s mål är att:

• Minska användandet av insektsmedel, gödningsmedel och vatten.
  • Ökad kunskap om jord och biologisk mångfald.
  • Förbättrad arbetssituation för bomullsodlarna.
  • Ökad informationen och kunskap mellan odlare.

Som medlemmar i BCI har KappAhl, Lindex och MQ hittills bidragit till en mer hållbar bomull från 68 000 bomullsodlare

För ytterligare information kontakta:

Sara Winroth, CSR Coordinator, Lindex
E-post sara.winroth@lindex.com
Kaisa Lyckdal, Press Relations Manager, Lindex
E-post kaisa.lyckdal@lindex.com

Lindex en av norra Europas ledande modekedjor med över 430 butiker i Sverige, Norge, Finland, Baltikum, Tjeckien, Slovakien, Polen, Ryssland och Mellanöstern. 2011 lanserades Lindex shop online i hela EU, på www.lindex.com. Lindex affärsidé är att erbjuda ett inspirerande prisvärt mode. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom damunderkläder, damkonfektion, barnkläder och kosmetik. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann.

Choose your language