Premiär för Lindex på Island

Modekedjan Lindex fortsätter sin internationella expansion och har nu skrivit avtal om att öppna sin första butik i Reykjavik, Island. Företaget har skapat ett framgångsrikt koncept att erbjuda prisvärt mode vilket attraherar modeintresserade kvinnor i många länder. Butiken som öppnas via franchise blir Lindex första på Island. Via franchise har Lindex tidigare öppnat butiker i Mellanöstern och Bosnien-Hercegovina.

Lindexbutiken kommer att ligga i köpcentret Smáralind i Islands huvudstad Reykjavik och kommer att öppna i november 2011. Den nya butiken har en yta på drygt 400 m2och är inredd enligt Lindex senaste butikskoncept med en modern shoppingmiljö. Butiken kommer att erbjuda inspirerande modekollektioner för dam, barn och underkläder.

– Islänningar har alltid visat ett stort entreprenörskap och vi på Lindex tror på återhämtningen i den isländska ekonomin. Vi har lyckats skapa ett starkt koncept som visat vara sig attraktivit för modeintresserade kvinnor i många länder och vi tycker nu det är dags att erbjuda den Isländska marknaden ett inspirerande prisvärt mode. Vi har en spännande tid framför oss och att se hur Lindex växer känns väldigt roligt, säger Göran Bille.

Lóa Dagbjört Kristjánsdóttir och Albert Thor Magnusson är de islänska franchisetagarna, som efter ett och ett halvt år i Sverige flyttar hem till Island och tar med sig Lindex varumärke till Reykjavik.

Fakta Lindex

• Lindex koncept omfattar damkläder, underkläder, barnkläder och kosmetik.
  • Lindex har över 430 butiker i 14 länder.
  • Vi har butiker i Sverige, Norge, Finland, Baltikum, Tjeckien, Slovakien, Ryssland, Polen, Mellanöstern och Bosnien-Hercegovina samt e-handel i 27 EU länder samt Norge.
  • Vi har över 5 000 medarbetare.
  • Lindex huvudkontor är placerat i Göteborg.
  • 2010 omsatte Lindex 5,8 miljarder kronor.
  • Hemsida: www.lindex.com

För ytterligare information kontakta:

Göran Bille, VD, Lindex
Tel: +46 31-739 50 02