Lindex storsatsar med nyöppning i Polen och internationell e-handel

Modekedjan Lindex fortsätter sin internationella expansion. I december lanserar Lindex sin ehandelsbutik i hela EU. Därmed går det att handla Lindex mode på Internet från 27 europeiska länder. I början av 2011 sker även flera strategiskt viktiga butiksöppningar. I mars öppnar Lindex sin första butik i Polen, vilket blir en viktig marknad för företagets fortsatta expansion.

Lindex framgångsrika expansion fortsätter och snart kan ännu fler handla från Lindex utomlands. Idag har Lindex butiker i 12 länder och e-handel i tre länder. I början av december är det premiär för Lindex e-handelsbutik, Lindex Shop Online, i hela EU. I och med det kan Lindex mode handlas från samtliga länder inom EU, vilket i nuläget består av 27 länder.

– Satsningen är väldigt spännande eftersom Lindex blir mer internationellt än någonsin tidigare. Nu kan vårt mode shoppas från alla länder inom EU. Vi har märkt en efterfrågan på Lindex prisvärda modekollektioner på fler marknader. Många kvinnor shoppar gärna på nätet och Lindex vänder sig just till modeintresserade kvinnor, säger Göran Bille, VD på Lindex.

Lindex har också signerat kontrakt för sin första butik i Polen. Butiken öppnar i ett helt nytt köpcenter i staden Walbrzych i södra Polen. Öppningen är strategiskt viktig för Lindex fortsatta etablering i Centraleuropa där Lindex idag har 15 butiker.

– Polen är en enorm marknad med nästan 50 miljoner invånare. Landet har också klarat sig bra genom den finansiella krisen. Vår målsättning är att öppna 100 butiker under en femårsperiod i Polen, Tjeckien och Slovakien. Vi har väldigt positiva erfarenheter från våra öppningar i Tjeckien och Slovakien, vilket ger oss mod och kraft att fortsätta vår expansion, säger Göran Bille, VD för Lindex.

Under de senaste åren har Lindex blivit ett expansivt och framgångsrikt internationellt modeföretag. Modekedjan har arbetat målinriktat med att höja modegraden i sitt utbud och ett exempel är satsningen på design. Under hösten samarbetar Lindex med den internationella designern Narciso Rodriguez. Han har skapat den exklusiva designkollektionen ”Pink Collection with Narciso Rodriguez” där 10 procent av försäljningspriset går till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.

För ytterligare information kontakta:

Göran Bille, VD Lindex Tel: 031-739 50 02, Mobil: 0703-444 304

Anna Lindblad, Press Relations Manager, Lindex Tel: 031-739 50 60, Mobil: 0706-739 029, E-mail: anna.lindblad@lindex.com

Lindex affärsidé är att erbjuda ett inspirerande prisvärt mode. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom damunderkläder, damkonfektion, barnkläder och kosmetik. Med cirka 400 butiker i Sverige, Norge, Finland, Baltikum Tjeckien, Slovakien, Ryssland och Mellanöstern är Lindex en av norra Europas ledande modekedjor. Företaget blev 2009 utsett till årets modekedja. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.com.