Lindex startar året bra och ökar försäljningen

Modekedjan Lindex visar fortsatt starkt resultat. Under första kvartalet ökar Lindex försäljningen i lokala valutor med 8,1 procent. Lindex är inne i en expansiv period med flera strategiskt viktiga butiksöppningar i Europa under våren. Den 6 maj öppnar Lindex en butik på sin 13:e marknad, i Bosnien-Hercegovina.

Lindex ägare Stockmann rapporterar idag resultatet för årets första tre månader och resultatet för modekedjan Lindex. Försäljningen i lokala valutor ökade med 8,1 procent det första kvartalet och i Euro var ökningen hela 17,3 procent. Rörelseresultatet var också mycket starkt och ökade till 2,1 miljoner Euro.

– Det är roligt att vi inleder 2010 på detta fina sätt. Vårt erbjudande med ett inspirerande prisvärt mode uppskattas av våra kunder. Vi hade flera viktiga butiksöppningar under det första kvartalet och har nu butiker i storstäder som Dubai, Prag och Bratislava. Fokus framåt är att med lönsamhet öppna än fler Lindexbutiker i Centraleuropa och Ryssland, säger Göran Bille, VD för Lindex.

Den 6 maj är det dags för Lindex att öppna butik i Bosnien-Hercegovinas huvudstad Sarajevo. Butiken som öppnas via franchise, betyder att Lindex då finns i 13 länder. Under 2010 planerar Lindex även att gå in på ytterligare en ny marknad genom att öppna i Egypten. Målsättningen är att öppna ytterligare 30 butiker under 2010.

– Det är glädjande att vi ökar vår försäljning. Det ger oss kraft och mod att fortsätta expansionen och öppna på nya strategiskt viktiga ställen i världen. 2010 blir ett händelserikt år för Lindex på många olika sätt, vilket även våra modeintresserade kunder kommer att märka, säger Göran Bille.

Under de senaste åren har Lindex blivit ett expansivt och framgångsrikt internationellt modeföretag. Lindex har arbetat målinriktat med att höja modegraden i sitt utbud för kund och ett exempel är modekedjans satsning på design. Höstens framgångsrika samarbete med designern Ewa Larsson fortsätter. Den 24 av maj lanseras Affordable Luxury, som är en prisvärd och exklusiv designkollektion med internationell känsla.

För ytterligare information kontakta:

Göran Bille, VD Lindex
Tel: 031-739 50 02, Mobil: 0703-444 304

Elisabeth Peregi, Director of Finance Lindex
Tel: 031-739 53 10, Mobil: 070-388 73 87

Lindex affärsidé är att erbjuda ett inspirerande prisvärt mode. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom damunderkläder, damkonfektion, barnkläder och kosmetik. Med cirka 400 butiker i Sverige, Norge, Finland, Baltikum Tjeckien, Slovakien, Ryssland och Mellanöstern är Lindex en av norra Europas ledande modekedjor. Företaget blev 2009 utsett till årets modekedja. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.com.