Lindex öppnar sin första butik i Slovakiens huvudstad Bratislava

Idag slår modekedjan Lindex upp dörrarna till sin butik i Slovakiens huvudstad Bratislava. Under hösten öppnade modekedjan två butiker i landet, vilka har mottagits mycket bra av de slovakiska kunderna. Nu öppnas den första Lindexbutiken i huvudstaden som nästan har en halv miljon invånare. Butiken ligger i shoppingcentret Polus City Center.

Den nya Lindexbutiken blir den tredje i Slovakien. Butiken kommer att erbjuda inspirerande och prisvärda modekollektioner för både dam och barn. Dessutom finns ett av Bratislavas största utbud av underkläder för dam i butiken.

– Det känns väldigt roligt att vi öppnar vår första butik i huvudstaden Bratislava. Förra året var det premiär för Lindex i Slovakien och Lindex mode har gått hem hos de slovakiska kunderna. Speciellt uppskattas vårt koncept med en kombination av mode för dam, barn och underkläder i samma butik. Vi inspirerar och förenklar för modemedvetna kvinnor som kan hitta allt mode både till sig själv och sina barn inom samma butik, säger Peter Andersson, landschef för Lindex i Slovakien.

Butiken har en yta på 550 m2 och är inredd enligt Lindex senaste butikskoncept med en modern shoppingmiljö. I butiken kan modeintresserade kvinnor se fram emot Lindex vårmode som bland annat är inspirerat av 1980-talet och tidigt 90-tal, samt innehåller en explosion av mönster och färger.

– I år öppnar vi butiker i flera viktiga huvudstäder och öppningen i Bratislava är ett naturligt nästa steg i vår expansion. Vår målsättning är att öppna fler butiker i Centraleuropa inom den närmsta framtiden, eftersom det där finns ett växande modeintresse och köpkraft. I början av april öppnar vår första butik i Tjeckiens huvudstad, Prag. Vi tror att det finns en stor potential för Lindex i dessa två länder och vår målsättning är att öppna ytterligare 10 butiker innan årets slut, säger Peter Andersson.

Lindex har på ett par år blivit ett expansivt och framgångsrikt internationellt modeföretag och har målinriktat arbetat med att höja modegraden i sitt utbud. Ett bevis på framgången är att Lindex i slutet av 2009 fick den mest prestigefyllda utmärkelsen en modekedja kan få i Sverige. Priset ”Årets modekedja” mottogs vid den stora modebranschgalan i november 2009.

För ytterligare information kontakta:

Peter Andersson, Landschef Lindex Slovakien
Tel: +42 072 586 5795, E-mail: peter.andersson@lindex.com

Anna Lindblad, Presskontakt Lindex
Tel: 031-739 50 60, Mobil: 0706-739 029, E-mail: anna.lindblad@lindex.com

Lindex affärsidé är att erbjuda ett inspirerande prisvärt mode. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom damunderkläder, damkonfektion, barnkläder och kosmetik. Med cirka 400 butiker i Sverige, Norge, Finland, Baltikum Tjeckien, Slovakien, Ryssland och Mellanöstern är Lindex en av norra Europas ledande modekedjor. Företaget blev 2009 utsett till årets modekedja. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.com.