Lindex återkallar barntröjor

Av försiktighetsskäl har Lindex beslutat att återkalla fyra stycken tröjor från Lindex barnsortiment på grund av att trycket innehåller för höga värden av de kemiska ämnena DEHP (dietylhexylftalat), DINP (diisononylftalat) och DIDP (diisodecylftalat). Lindex ber samtliga kunder som köpt någon av dessa tröjor att lämna tillbaks dem och få pengarna tillbaka.

Kemikalierna är förbjudna att använda i leksaker och barnavårdsartiklar. Då Lindex krav är hårdare än gällande lagkrav har vi valt att anta ett förbud mot kemikalierna i våra plagg.

Vi beklagar att dessa plagg felaktigt har passerat företagets säkerhets- och kvalitetstester. Våra produkter och i synnerhet barnkläder genomgår omfattande tester för att uppfylla våra säkerhetskrav.

Dessa tröjor uppfyller inte kraven och vi har valt att avsluta vårt samarbete med fabriken som brustit i sina rutiner. Inga andra produkter i Lindex sortiment berörs.

Barntröjorna har sålts i storlekarna 86-140 cl och har tryck av Hello Kitty och Starwars. Kunder som har frågor kan vända sig till Lindex kundtjänst.

För ytterligare information kontakta:

Anna Lindblad, Press Relations Manager, Lindex
Mail: anna.lindblad@lindex.com