Rosa Bandet-insamlingen på Lindex slår rekord

Lindex insamling till Rosa bandet-kampanjen under oktober är den mest framgångsrika hittills. I år skänker Lindex och dess kunder hela 6,3 miljoner till Cancerfonden. Det är sjunde året i rad modekedjan deltar i insamlingen för kampen mot bröstcancer.

Lindex och deras kunder har på flera sätt bidragit till bröstcancerforskningen. Förutom att sälja rosa band har Lindex skänkt en krona per såld bh under hela oktober och 10 kronor under rosa lördagen. I år tog Lindex även fram en unik designkollektion av Emma Wiklund. Emma debuterade som designer med Pink Collection för Lindex och 10 procent av försäljningspriset gick till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.

– Emma Wiklunds kollektion har varit väldigt uppskattad bland Lindex kunder. Samarbetet med Emma Wiklund har varit mycket bra och på detta sätt har vi kunnat samla in ännu mer pengar till Rosa Bandet. Att vi på Lindex kan bidra med pengar till forskning i denna viktiga fråga känns väldigt bra, säger Kicki Olivensjö, Design and Purchasing Manager på Lindex.

Lindex är en av huvudsponsorerna för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. I år var Lindex drygt 400 butiker engagerade i insamlingen och samlade totalt in 6,3 miljoner kronor. I Sverige samlades den största summan in, 3,2 miljoner kronor.

– De 3,2 miljoner kronor som Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj får genom Lindex och deras kunder är ett fantastiskt och viktigt bidrag i vår gemensamma kamp mot bröstcancer, säger Ursula Tengelin, Cancerfondens generalsekreterare. Med de här pengarna kan vi fortsätta arbeta för att bekämpa bröstcancer, både genom fortsatt forskning men också genom att fortsätta öka medvetenheten och kunskapen om sjukdomen.

De insamlade pengarna går till bröstcancerforskning. Dessutom går en del av pengarna till Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, som arbetar med stöd till drabbade och deras anhöriga.

För ytterligare information kontakta:

Sofia Brax, HR- och informationschef Lindex
Tel: 031-739 52 09, Mobil: 0706-888 666

Lindex affärsidé är att erbjuda ett inspirerande prisvärt mode. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom damunderkläder, damkonfektion, barnkläder och kosmetik. Med cirka 400 butiker i Sverige, Norge, Finland, Baltikum Tjeckien, Slovakien, Ryssland och Mellanöstern är Lindex en av norra Europas ledande modekedjor. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.com.