Påsar tillverkade av återvunnet material på Lindex

Nu inför modekedjan Lindex plastpåsar, tillverkade av återvunnet material i alla sina cirka 360 butiker. Lindex har också satt som mål att minska mängden påsar med 20 procent till slutet av 2009.

– Vi ser att vi kan minska andelen plastpåsar genom att helt enkelt fråga kunden om de behöver en plastpåse eller inte. Plastpåsar ger en stor påverkan på miljön och det känns bra att vi har som mål att minska mängden påsar med 20 procent till slutet av 2009, säger Sara Carlsson, informationschef på Lindex.

Den nya påsen är tillverkad av minst 90 procent återvunnet material, dvs. de har varit ute på marknaden tidigare och återanvänts. Påsen är gjord av PCR, Post Consumer Recycled material. Återvinning bidrar till att bevara naturens resurser och minskar påverkan på miljön. Påsen kan sorteras som mjukplast och också återvinnas igen av kunden.

Plastpåsen används i samtliga nio länder som Lindex har butiker i.

För ytterligare information kontakta:

Sara Carlsson, Informationschef
Telefon: 031-739 50 05, Mobil: 0708-81 14 88

Lindex affärsidé är att erbjuda ett inspirerande prisvärt mode. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom damunderkläder, damkonfektion, barnkläder och kosmetik. Med cirka 360 butiker i Sverige, Norge, Finland, Baltikum, Tjeckien, Ryssland och Mellanöstern är Lindex en av norra Europas ledande modekedjor. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Choose your language