Inför Internationella kvinnodagen lanserar Lindex kampanj mot sexslavhandeln

I samband med den Internationella kvinnodagen startar modekedjan Lindex en kampanj till förmån för organisationen Kvinna till Kvinna och deras arbete mot sexslavhandeln.

Under kampanjen säljs en unik accessoarkollektion, Swan Collection, i utvalda butiker där 20 procent av försäljningspriset går till Kvinna till Kvinna. Samtidigt uppmuntrar Lindex alla sina kunder att plussa på 5 kronor som oavkortat går till att motverka trafficking i konfliktdrabbade länder. Målsättningen med satsningen är att samla in 1 miljon kronor.

– Trots kampanjer mot trafficking de senaste åren har problemen inte minskat, snarare ökat. Det visar att arbetet kräver ännu mer uppmärksamhet och resurser. Genom denna satsning hoppas vi att alltfler får upp ögonen för de övergrepp många kvinnor utsätts för och skapa vilja att bidra med pengar för att hjälpa kvinnor att komma ur denna fruktansvärda situation, säger Sara Carlsson, informationschef på Lindex.

Kvinna till Kvinna har under en längre tid arbetat med traffickingfrågan genom olika lokala organisationer i länder där risken för rekrytering är stor. Pengarna som Lindex samlar in genom kampanjen går till flera olika projekt som syftar till att motverka trafficking. Under hösten startades en mindre syateljé i Armenien där tio unga kvinnor fick lära enklare sig sömnad och design. Projektet fortsätter under året och i mars utökas projektet och fler kvinnor erbjuds att också börja utbildningen. Till en början kommer projektet att förbättra situationen för dessa kvinnor. Långsiktigt skapar det jobb och möjligheter för många fler. Kvinnorna blir också förebilder och visar att det finns möjligheter i det egna landet.

– Lindex är en organisation för kvinnor av kvinnor. 95 procent av våra 5 000 medarbetare är kvinnor. Därför är det naturligt för oss att engagera oss i viktiga frågor som rör kvinnor. Det känns rätt att arbetet tar sitt avstamp i samband med Internationella kvinnodagen, när fokus ligger på just kvinnors rättigheter, säger Sara Carlsson på Lindex.

För mer information vänligen kontakta,

Sara Carlsson, Informationschef
Telefon: 031-739 50 05 Mobil: 070-881 14 88
Mail: sara.carlsson@lindex.com

Fakta Kvinna till Kvinna

Kvinna till Kvinna är en svensk organisation som tillsammans med lokala kvinnoorganisationer i konfliktdrabbade länder arbetar för kvinnors rättigheter. Allt det arbete som Kvinna till Kvinna gör har som mål att kvinnor får makt över sina kroppar, möjligheter att göra egna val, makt att fatta beslut och få tillgång till samhällets resurser.

Fakta Swan Collection

En unik och speciellt framtagen accessoarkollektion som består av väskor, halsband, armband och örhängen. Swan Collection finns till försäljning endast i begränsad upplaga i 50 utvalda Lindexbutiker i Sverige och på Lindex Shop Online från och med den 2 mars. 20 procent av försäljningspriset skänks till organisationen Kvinna till Kvinnas kamp mot sexslavhandel.

Fakta Lindex

Lindex affärsidé är att erbjuda ett inspirerande prisvärt mode. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom damunderkläder, dammode, barnkläder och kosmetik. Med cirka 360 butiker i Sverige, Norge, Finland, Baltikum, Tjeckien, Ryssland och Mellanöstern är Lindex en av norra Europas ledande modekedjor. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.se.

Choose your language