Premiär för modekedjan Lindex i Ryssland

Idag slår modekedjan Lindex upp dörrarna till sin allra första butik i Ryssland, Sankt Petersburg. Lindex blir därmed den första svenska modekedjan i landet. Butiken ligger i den nybyggda gallerian Atmosphera vid Kommendantsky Square. – Öppningen av butiken i Sankt Petersburg är ett startskott för Lindex fortsatta resa i Ryssland. Vår plan är att öppna 100 nya Lindex-butiker i Ryssland de kommande fem åren. Ryssland är en strategisk och spännande marknad med en stark köpkraft. Vi ser därför betydande expansionsmöjligheter, säger Lindex VD Göran Bille.

Den drygt 500 kvadratmeter stora butiken har en glasfasad och är inredd enligt Lindex senaste butikskoncept. Lindex har jobbat hårt för att förenkla för kunden i butik och nya exponeringslösningar har tagits fram för att lyfta fram plaggen.

– Butiken sticker ut som en modepärla i gallerian och vi är övertygade om att kunderna i Ryssland uppskattar vår affärsidé med ett inspirerande prisvärt mode. Alla de ryska kunder jag har pratat med har varit väldigt positiva och detta är verkligen Sankt Petersburgs snyggaste butik, säger Göran Bille.

Butiken erbjuder inspirerande, prisvärda modekollektioner för både dam och barn. Dessutom finns ett av Sankt Petersburgs största utbud av både lyxiga, vardags och mer trendiga underkläder för dam i butiken.

Lindex har nu butiker i åtta länder och i september öppnar modekedjan franchise-butiker även i Saudiarabien.

För högupplösta bilder, gå till www.lindex.se/press.

För ytterligare information kontakta:

Göran Bille, VD Lindex Tel: 031-739 50 02
Mobil: 070-344 43 04

Sara Carlsson, Head of Corporate Communications Tel: 031-739 50 05
Mobil: 070-881 14 88

Lindex affärsidé är att erbjuda ett inspirerande prisvärt mode. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom damunderkläder, damkonfektion, barnkläder och kosmetik. Med cirka 350 butiker i Sverige, Norge, Finland, Baltikum Tjeckien och Ryssland är Lindex en av norra Europas ledande modekedjor. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.se.