Lindex sponsrar Lifeleader Academy

Modekedjan Lindex sponsrar Lifeleader Academy, Sveriges största karriär- och ledarskapsutbildning för unga tjejer mellan 16-25 år.

Lindex går in som finansiell huvudsponsor och stödjer även utbildningen genom att medverka i ett mentorskapsprogram där Lindexmedarbetare coachar tjejer i deras utveckling och karriär.

Redan nu har 15 butikschefer från Lindex gått med i ett årslångt mentorprogram där de stöttar och bidrar med sin kunskap för deltagare från Lifeleader Academys sommarinternat 2008. Lindex hoppas därmed på att medverka till att svenskt näringsliv får fler kvinnliga chefer och ledare.

– Vi är mycket stolta och glada att gå in som huvudsponsorer av Lifeleader Academy. Genom vår sponsring och vår medverkan i mentorprogrammet vill vi hjälpa fler tjejer att bli ledare i framtiden, säger Sofia Brax, Human Resourcechef på Lindex.

Målet med programmet är att ge deltagarna rätt kunskaper och det självförtroende de behöver för att bli morgondagens ledare och chefer.

– Vi har upptäckt att många tjejer är nyfikna på att utvecklas både som ledare och individer. Lifeleader Academys utbildningar är skräddarsydda för att tjejerna ska kunna ta sig fram på dagens arbetsmarknad. Vi kan redan nu se att våra deltagare utvecklas starkare än andra jämnåriga tjejer, säger Sebastian Wettemark, VD på Lifeleader Academy.

För ytterligare information kontakta:

Sara Carlsson, Informationschef Lindex

Sebastian Wettemark, VD, Lifeleader Academy
E-post: Sebastian.wettemark@lifeleader.se

Fakta om Lifeleader Academy

Lifeleader Academy är ett privatägt bolag och grundades 2007. Lifeleader Academys mål är att ge tjejer möjligheter att påverka sin egen framtid. Lifeleader Academy erbjuder två olika kursformer. Lifeleader Academys Sommarinternat, en två veckors intensiv sommarkurs samt Lifeleader Academys Weekendkurser som är kortare kurser på två till tre dagar med fokus på en eller två kunskapsmoduler. Samtliga Lifeleader Academys kurser är för tjejer mellan 16 till 25 år. För mer information se www.lifeleader.se.

Lindex affärsidé är att erbjuda ett inspirerande prisvärt mode. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom damunderkläder, damkonfektion, barnkläder och kosmetik. Med cirka 360 butiker i Sverige, Norge, Finland, Baltikum, Tjeckien, Ryssland och Mellanöstern är Lindex en av norra Europas ledande modekedjor. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.se.