Lindex öppnar första butik i Sankt Petersburg

Modekedjan Lindex öppnar sin första butik i Ryssland den 16 augusti i Komendantskiyköpcentret i Sankt Petersburg. Lindex blir den första svenska modekedjan som öppnar butiker i Ryssland.

– Det känns otroligt spännande att öppna vår första butik med ett så fantastiskt butiksläge i ett attraktivt nytt köpcenter i Sankt Petersburg. Modeintresset är stort i Ryssland och det finns en stark köpkraft. Det är jättemarknad som växer och vi ser stora expansionsmöjligheter, säger Göran Bille, VD på Lindex.

Komendanstkiy är ett nybyggt köpcenter mitt i Primorskiy-distriktet, i Sankt Petersburg. Det är ett av de snabbast växande distrikten i Sankt Petersburg med en trendig och ung publik.

Den nya butiken får en yta på drygt 500 m2 med ett anpassat sortiment av mode för dam, underkläder och barn. Butiken blir inredd enligt Lindex moderna butikskoncept och fylls på med nytt mode flera gånger i veckan, vilket gör det enkelt för kunderna att alltid hitta något som passar den egna stilen.

– Det känns extra roligt att gå in i Ryssland som första svenska modekedja. Vi har sett att vår tidiga etablering i de baltiska länderna har varit en stor konkurrensfördel och det tror jag blir en viktig faktor även i Ryssland, säger Göran Bille.

Lindex planerar att öppna ytterligare butiker i Ryssland under hösten. Totalt planerar bolaget för att öppna 20-25 nya butiker på alla sina marknader under 2008.

För ytterligare information kontakta:

Sara Carlsson, Informationschef Telefon: 031-739 50 05
Mobil: 0708-81 14 88

Lindex affärsidé är att erbjuda ett inspirerande prisvärt mode. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom damunderkläder, damkonfektion, barnkläder och kosmetik. Med cirka 350 butiker i Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen och Tjeckien är Lindex en av norra Europas ledande modekedjor. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.se.