Lindex inleder samarbete med Kvinna till Kvinna

Modekedjan Lindex startar ett samarbete med organisationen Kvinna till Kvinna, som är en svensk organisation som stödjer kvinnor i konfliktdrabbade länder att bli aktörer istället för offer. Tillsammans startar de nu en kampanj för att motverka trafficking – sexslavhandel.

– Vi är mycket positiva till samarbetet med Lindex, som är en internationell kedja. Kvinna till Kvinna arbetar för flickor och kvinnors rättigheter i länder som drabbats av krig och konflikt. Människohandlarna söker sina offer just där, eftersom människor i utsatta situationer är lättare att utnyttja. Därför är det viktigt att stödja kvinnoorganisationer som både arbetar förebyggande men även stödjer sexslavhandelns offer. Då kan vi tillsammans göra skillnad, säger Lena Ag, generalsekreterare för Kvinna till Kvinna.

Kvinna till Kvinna har länge jobbat med traffickingfrågan genom flera olika lokala organisationer i länder där risken för rekrytering är extra stor. Varje år hämtas tusentals kvinnor och barn från fattiga områden och tvingas arbeta i prostitution. Modekedjan Lindex och den svenska organisationen Kvinna till Kvinna startar ett samarbete för att motverka sexslavhandeln med kampanjen Trafficking – Människohandel för sexuella ändamål. Kampanjen startar måndagen den 18 augusti.

Pengarna som Lindex skänker och som kommer in från insamlingen går till flera olika projekt för trafficking som Kvinna till Kvinna arbetar med. Dessutom startas ett nytt projekt i Armenien där tio unga kvinnor erbjuds praktiska, kreativa jobb som förändrar deras liv. En mindre syateljé startas och kvinnorna får lära sig enkel sömnad och design. Försäljningskanaler för att marknadsföra produkterna finns redan på plats. Kvinnorna som startar upp verksamheten lär i sin tur upp fler kvinnor.

Till en början förändrar projektet livet för tio kvinnor. Långsiktigt skapar det arbete och möjligheter för många fler. Kvinnorna blir också förebilder och visar att det finns andra möjligheter än att lämna landet.

– Kvinna till Kvinnas mål är att flickor och kvinnor, oavsett var i världen de lever, ska ha möjligheten att själva göra egna val om sina liv och sina kroppar. Det är en av huvudanledningarna till att vi har valt att engagera oss i deras verksamhet, säger Sara Carlsson, informationschef Lindex.

Trafficking-kampanjen är ett första steg i ett långsiktigt samarbete mellan Lindex och Kvinna till Kvinna. Lindex stödjer organisationen både ekonomiskt men också för att skapa uppmärksamhet kring Kvinna till Kvinna genom företagets nätverk av modebutiker och via information till Lindex Club medlemmar.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Sara Carlsson, informationschef Lindex Tel: 070 – 881 14 88
E-post: sara.carlsson@lindex.se

Lena Ag, generalsekreterare, Kvinna till Kvinna Tel: 070 – 365 89 09
E-post: lena.ag@kvinnatillkvinna.se

Eva Zillén, kommunikationschef Kvinna till Kvinna Tel: 070 – 397 67 27
E-post: eva.zillen@kvinnatillkvinna.se

Heléne Airijoki, presskontakt Micael Bindefeld AB Tel: 08 – 667 67 00
E-post: helene@bindefeldab.se

Om Kvinna till Kvinna:

Kvinna till Kvinna startade 1993 och samarbetar idag med kvinnoorganisationer på Balkan, i Mellanöstern och södra Kaukasien. Arbetet syftar till att öka kvinnors deltagande i freds- och demokratiprocesser. Kvinna till Kvinna fick Right Livelihood priset 2002 för sitt framgångsrika stöd till kvinnors freds- och försoningsarbete. Läs mer om Kvinna till Kvinna på www.kvinnatillkvinna.se

Om Trafficking – En lönsam handel

Trafficking är den tredje mest lönsamma illegala handeln i världen, efter narkotika och vapen. Och till skillnad mot droger kan kvinnor och barn säljas om och om igen. De är helt enkelt färskvaror i en gränsöverskridande affärsverksamhet som genererar miljarder dollar världen över.

Lindex affärsidé är att erbjuda ett inspirerande prisvärt mode. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom damunderkläder, damkonfektion, barnkläder och kosmetik. Med cirka 350 butiker i Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Tjeckien och Ryssland är Lindex en av norra Europas ledande modekedjor. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.com