Lindex expanderar via franchise till Saudiarabien

Modekedjan Lindex öppnar butiker i Mellanöstern. Den första butiken öppnas i Saudiarabien i september i år och ytterligare sex butiker öppnas i landet under året.

Enligt målsättningen ska 25 butiker öppnas i Mellanöstern inom en treårsperiod och totalt 50 butiker inom en femårsperiod. Första landet för Mellanösternexpansionen är Saudiarabien, men på tur står också bland annat Kuwait, Förenade arabemiraten och Egypten.

– Vi är väldigt nöjda över att öppna butiker i Mellanöstern som är en snabbväxande region med hög modemedvetenhet och stark köpkraft. Dessutom ser vi att shoppingturismen hela tiden ökar i regionen. Vi är övertygade om att Lindex inspirerande prisvärda mode blir omtyckt i Saudiarabien, säger Göran Bille, Lindex VD.

Den första butiken planeras att öppna under september i Jeddah i det välkända köpcentret Star Avenue Mall och under 2008 öppnas ytterligare sex butiker i Saudiarabien. Butikerna är mellan 400-1 000 m2 stora och inredda enligt Lindex moderna butikskoncept.

Lindexbutikerna i Mellanöstern etableras genom ett franchiseavtal, med Delta International Establishment, en av Mellanösterns aktörer inom modehandel. Detta är ett sätt för Lindex att öppna butiker i ett område där det inte skulle vara möjligt för Lindex att etablera sig genom helägda dotterbolag som företaget gör på andra marknader. En avsiktsförklaring har signerats av både Lindex och Delta International Establishment gällande franchiseavtalet.

– Det här är en mycket bra lösning för Lindex att nå ut till nya marknader och kunder. Lindex är öppna för liknande samarbetsavtal även på andra marknader, säger Göran Bille.

Lindex gör inga egna investeringar i Mellanöstern utan investeringar görs av Delta International Establishment som även anställer personalen i Mellanöstern.

Pressbilder från shoppingcentret kan laddas ner från www.midad.com.sa

För ytterligare information kontakta:

Sara Carlsson, Informationschef Telefon: +46 (0)31-739 50 05
Mobil: +46 (0)70-881 14 88
Göran Bille, CEO Mobil: +46 (0)70-344 43 04

Kontaktperson Delta International Establishment:
Carl Kindinger Telefon: +9 66 2652 4578

Om Delta International

Delta International är en koncern med investeringar i olika sektorer som inkluderar energi, infrastruktur, fastighetshandel och detaljhandel.

Lindex affärsidé är att erbjuda ett inspirerande prisvärt mode. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom damunderkläder, damkonfektion, barnkläder och kosmetik. Med cirka 350 butiker i Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen och Tjeckien är Lindex en av norra Europas ledande modekedjor. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.se.