Lindex jobber for å bryte tabuer rundt mensen

I forkant av den internasjonale mensdagen 28. mai tar Lindex opp diskusjonen om mensen for å bryte tabuene rundt det. Moteselskapet har også bestemt seg for at en del av salget skal brukes til å spre kunnskap om mensen og til å tilby opplæring i kvinnehygiene.

Lindex har besluttet at for resten av 2023 skal to prosent av inntektene fra salget av mensstruser fra moteselskapets femtech-merke Female Engineering doneres til organisasjonen WaterAid. Dette vil bekjempe menstruasjonsfattigdom og fremme utdanning rundt kvinners hygiene. Totalt anslås dette å føre til at Lindex støtter WaterAids arbeid med cirka 1 MSEK. Støtten fra Lindex kan gi 5000 personer tilgang til rent vann eller gi opplæring til 1300 skoleklasser om menstruasjonshygiene.

Det er viktig for oss å fremheve den internasjonale mensdagen siden kvinnen og behovene hennes er kjernen i alt vi gjør. Det å kunne snakke åpent om noe så naturlig som mensen er avgjørende for å bli kvitt tabuene. Vi vil at alle kvinner skal føle seg trygge hele måneden og ikke la mensen stoppe dem fra å nå sitt fulle potensial. Vi gjør en forskjell ved å fremheve dette viktige emnet og donere en andel av salget av menstruser fra Female Engineering-merket vårt. Samarbeidet vårt med WaterAid er et eksempel på hvordan vi aktivt jobber med Lindex sitt høyere formål– å styrke og inspirere kvinner overalt, sier Susanne Ehnbåge, CEO i Lindex.

Selv om mensen påvirker halvparten av verdens befolkning, er det et kontroversielt tema omgitt av skam. Gjennom det strategiske partnerskapet mellom Lindex og WaterAid, jobber moteselskapet med å øke kunnskapen om mensen, bryte tabuer og få regjeringer, myndigheter og selskaper til å investere i utdanning, mensbeskyttelse, vann og toaletter.

Innsatsen til Lindex med Female Engineering er et utmerket eksempel på hvordan bedrifter kan bidra til å rette søkelyset mot retten til mensopplæring. Vi er så glade og takknemlige for samarbeidet vårt med Lindex og deres store engasjement for kvinners helse og velvære», sier Anna Nilsdotter”, CEO i WaterAid.

Om Female Engineering
I 2022 lanserte Lindex femtech-merket Female Engineering, som utvikler innovative og mer bærekraftige produkter for å møte kvinners behov gjennom ulike stadier i livet, for eksempel under mensen. Female Engineerings menstruser er basert på Engineered Leak Tech™ – en patentert teknologi som gjør at de tre lagene i trusen absorberer mensblod, forhindrer lekkasje og fjerner lukt og fuktighet. Merkets produkter er basert på flere år med forskning og utviklingsarbeid av undertøyseksperter i Lindex, sammen med forskere, tekstilprodusenter og innovatører innen produkter og materialer.

Fakta om mensen og kvinnehygiene i verden:

• Tradisjoner og myter stigmatiserer og begrenser mobiliteten til kvinner. Millioner av jenters liv er begrenset, og det finnes eksempler på at jenter som har mensen blir hindret i å ta på mat, eller til og med være på kjøkkenet. 1
  • Hver tredje kvinne i verden mangler tilgang til et toalett. 2
  • Sykdommer knyttet til skittent vann og mangel på trygge toaletter er den femte største globale dødsårsaken til kvinner. 3
  • Totalt er det anslått at rundt 500 millioner kvinner og jenter i verden mangler tilgang til mensbeskyttelse. 4
  • 88 prosent av alle jenter og kvinner i verden har ikke tilgang til trygge og hygieniske bind under mensen 5. I stedet er de tvunget til å bruke filler, gress, aske, toalettpapir, dyreskinn eller gamle bind som de prøver å vaske.6

1 Water Supply and Sanitation Collaborative Council, Celebrating Womanhood, side 8. (2013).
2 Water Aid, nettside
3 Water Aid, artikkel, (3. juli 2017)
4 World Bank, sammendrag: Menstrual Health and Hygiene. (12. mai 2022)
5 Water Supply and Sanitation Collaborative Council, Celebrating womanhood. (2013)
6 Water Aid, Menstrual hygiene matters, s. 83 (2012).

Nina Haugen
Sales and Marketing Manager