Lindex kunder runder opp for rent vann

Med start den 24. august får alle som handler i Lindex sine butikker tilbud om å runde opp kjøpet sitt til fordel for Wateraid. Pengene som blir samlet inn går til det viktige arbeidet Wateraid gjør for å forbedre tilgangen på rent vann, og sanitæranlegg i noen av de fattigste samfunnene i verden.

Tilgang på rent vant, og gode sanitærforhold er en menneskerett. Til tross for dettte, mangler 650 millioner mennesker tilgang på rent vann, og 2,4 milliarder mennesker har ikke tilgang på ordentlige sanitæranlegg. Om lag 290,000 barn dør årlig av sykdommer grunnet mangel på vann, og skittent vann. Det betyr at nesten 800 barn dør hver dag.

Hvert år endrer WaterAid livet for millioner av mennesker ved å forbedre tilgangen til rent vann, og sanitæranlegg i noen av de fattigste samfunnene i verden. Flere barn kan overleve barndommen, risikoen for underernæring minsker, og familier kan holde seg friske.  Timer som tidligere ble brukt på å hente vann, kan bli brukt på skole og arbeid. Det vil si at tilgang på rent vann kan hjelpe samfunn og land ut av fattigdomssirkelen.

” Vi er utrolig glade og takknemlig for det sterke engasjemente Lindex viser gjennom å støtte WaterAid sitt arbeid. Det er fantastisk at Lindex sine kunder på en enkel måte kan være med å bidra for at flere mennesker skal få tilgang på rent vann. Hver kroner kommer til å redde, og forandre liv til verdens fattigste mennesker som idag lever uten det vi tar for gitt; rent vann.” Sier Cecilia Chatterjee-Martinsen, Generalsekretær for WaterAid Sverige.

Kampanjen starter 24. august, og holder på til 30. august.

Les mer om Lindex og Wateraid her.

WaterAid er en internasjonal organisasjon som jobber for en verden der alle har tilgang på rent vann, og ordentlige sanitæranlegg. WaterAid samarbeider med lokale partnere for bærekraftige og langsiktige løsninger. De jobber også med å påvirke beslutningstakere for å øke innsatsen for disse grunnleggende behovene på nasjonalt og globalt nivå. WaterAid jobber i 37 land, og siden 1981 har organisasjonen hjulpet 25 millioner mennesker med å få tilgang på rent vann og 24 millioner mennesker har fått tilgang til sanitærannlegg. Besøk www.wateraid.se for mer informasjon.

Nina Haugen
Manager, Marketing & Merchandiser Norge