Den reneste indigofargen på markedet i Lindex Better Denim

I dag er nesten 90 prosent av Lindex’ denimsortiment farget med den reneste indigofargen som finnes på markedet. Det er bedre for miljøet og for menneskene som jobber i produksjonen. Renere denimproduksjon er en del av Lindex sin denimreise, og målet vårt er at 80 prosent av alle prosesser skal være mer bærekraftige innen 2020.

”Vi jobber med å redusere miljøpåvirkningen i alle deler av denimproduksjonen, fra fiber til ferdig produkt. Vi er stolte over at vi har tatt dette store steget i fargeprosessen, som står for en stor del av påvirkningen på fabrikkarbeiderne og miljøet. Vi vil fortsette denimreisen vår, og vi har mange spennende prosjekter i vente”, sier Anna-Karin Dahlberg, Production Sustainability Manager i Lindex.

Nesten 90 prosent av Lindex sitt denimsortiment er farget med DyStar Indigo Vat 40 % Solution, en indigofarge som er den reneste på markedet. Å benytte DyStar Indigo Vat 40 % Solution er bedre for menneskene som jobber i produksjonen og for miljøet. Fargeprosessen gir en mindre miljøpåvirkning ettersom den sparer vann, energi og kjemikalier. Indigofargen er flytende, noe som eliminerer alt støv i produksjonen. Prosessen foregår i et lukket system, som gjør at fabrikkarbeiderne merkbart får en redusert kontakt med kjemikalier.

Les mer om Lindex bærekraftige denimreise her.

For flere og høyoppløste bilder av vårt bærekraftige sortiment, besøk vårt pressearkiv.

Hanne Wergeland
Press Contact, Lindex Norge