Sterkt første kvartal for Lindex som når nye resultat- og salgsnivåer

I dag presenterer Lindex delårsrapporten for første kvartal i 2023 og kan rapportere om fortsatt vekst og et forbedret resultat.

Lindex’ driftsresultat* for første kvartal 2023 utgjorde 62 MSEK, som er en økning på 6,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor (58 MSEK 2022). Lindex’ driftsresultat* for de siste tolv månedene utgjorde 965 MSEK, noe som tilsvarer en økning på 1,8 prosent (948 MSEK). Moteselskapets salgsvekst, med en forbedret margin og god kostnadskontroll, bidro til den styrkede resultatutviklingen.

Vi er veldig fornøyd med den fine utviklingen i første kvartal. Til tross for en stadig utfordrende verden rundt oss, klarer vi å forbedre resultatet ytterligere sammenlignet med fjorårets svært sterke start, og når nye resultat- og salgsnivåer. Vi øker salget i de fysiske butikkene våre med en vekst på 2,3 prosent, og undertøy var vårt sterkeste forretningsområde i perioden med en økning på 14 prosent. Med et inspirerende og velbalansert sortiment, samt et fantastisk engasjement og stort kundefokus blant våre ansatte, har vi fortsatt å tiltrekke oss mange nye kunder og ytterligere styrket Lindex varemerke”, sier CEO Susanne Ehnbåge.

Lindex' salg for første kvartal økte med 0,7 prosent i lokal valuta, og med 1,0 prosent i SEK. Moteselskapet fortsatte å øke veksten i fysiske butikker med en økning på 2,3 prosent. Digitale salg utgjorde 21,6 prosent av Lindex' totale salg (22,9 prosent).

I løpet av første kvartal har Lindex sluppet sin bærekraftsrapport for 2022, som beskriver moteselskapets betydelige fremskritt med hensyn til bærekraftløftet sitt, samt selskapets utfordringer og omfattende transformasjonEn viktig del av Lindex sitt arbeid er å utvikle nye bærekraftige forretnings- og vekstmuligheter og hvor Lindex sin investering i femtech er en satsning.

Vi har tatt ytterligere steg med vår femtech-investering og utvidet produkttilbudet vårt innen femtech-merket Female Engineering. Vi ser en stor interesse blant våre kunder og ser frem til å presentere våre kommende innovasjoner på dette attraktive vekstmarkedet. Som en del av vårt kontinuerlige arbeid med nyskapning og utforsking av nye, sirkulære forretningsmodeller og tjenester, har vi blant annet testet utleie av skiklær for barn. En mindre test som har blitt verdsatt og hvor vi, sammen med våre kunder, bidrar til en atferdsendring. Vi har også initiert et digitalt program som har som mål å endre synet vi har på garderobene våre og våre klesvalg. Utvikling av kundetilbudene med nye tjenester er en viktig del av vår overgang til en mer bærekraftig virksomhet og vår langsiktige vekst. Vi har store ambisjoner fremover som et globalt, merkevareledet og bærekraftig moteselskap der våre investeringer og digital utvikling er sentrale faktorer”, sier Susanne Ehnbåge.

*Lindex’ driftsresultat blir rapportert inkludert IFRS16-leieavtaler.

Nina Haugen
Sales and Marketing Manager