Lindex tar sirkulært steg med nytt fiber fra resirkulerte tekstiler

Lindex tar et nytt sirkulært steg med et nytt viskosefiber basert på OnceMore® – en unik, innovativ prosess for storskala tekstilresirkulering av blandede materialer. Samarbeidet med Södra, som er opphavet til OnceMore, er et viktig skritt i Lindex sin transformasjon til et mer bærekraftig og sirkulært sortiment med råvarer fra resirkulerte tekstiler.

En del av vår sirkulære omstilling på Lindex består blant annet av materialvalgene våre og å redusere vår påvirkning på og avhengighet av naturressurser. Vårt samarbeid med OnceMore er en viktig del av vår sirkulære omstilling, hvor vi ønsker å øke gjenbruk av materialer og redusere bruken av råstoffer. I dag er det knyttet store utfordringer til resirkulering av tekstiler i stor skala, hvor OnceMore er en viktig aktør. Gjennom vårt samarbeid kan vi bidra til en mer bærekraftig tekstilindustri, samtidig som vi innfører ytterligere tiltak på vår sirkulære reise og reduserer vår miljøpåvirkning ”, sier Annette Tenstam, Strategic Lead Circularity & Environmental Sustainability, i Lindex.

OnceMore er verdens første prosess for resirkulering av tekstiler av blandede materialer i stor skala, og bak innovasjonen står Södra, Sveriges største skogseierforening med 52 000 medlemmer. Prosessen kombinerer resirkulerte tekstiler med trefibre fra svenske familieskoger, noe som skaper en ren oppløsningsmasse av høy kvalitet. Med det store omfanget av prosessen kan Lindex allerede fra starten produsere om lag én million plagg med den nye fiberen som er basert på OnceMore. Dette blir dermed et alternativ til den mer bærekraftige viskosen Lindex har brukt en stund. Plaggene vil være tilgjengelige i Lindex' sortiment fra starten av 2023.

Med OnceMore® har Södra skapt en unik løsning for å gjøre tekstiler til en del av den sirkulære bioøkonomien. Kombinasjonen av resirkulerte tekstiler og fornybare råstoffer fra mer bærekraftig forvaltede familieskoger skaper et produkt som kan endre tekstilindustrien, og med en million OnceMore-baserte plagg tar vi et viktig skritt videre i utviklingen. Vi er glade for å gjøre dette i samarbeid med Lindex. Sammen kan vi utgjøre en forskjell ”, sier Lotta Lyrå, CEO i Södra.

Samarbeidet med OnceMore er i tråd med Lindex' bærekraftløfte – om å utgjøre en forskjell for fremtidige generasjoner – der moteselskapets mål er at innen 2025 skal 100 prosent av Lindex sine materialer resirkuleres eller komme fra bærekraftige kilder.

Nina Haugen
Customer Experience Manager Norge