Lindex rapporterer fortsatt vekst i alle salgskanaler

I dag presenterer Lindex sin foreløpige rapport for tredje kvartal av 2022, samt de første ni månedene av året. De rapporterer fortsatt salgsvekst i både fysiske butikker og digitale kanaler.

Lindex’ totale salg for tredje kvartal i 2022 økte med 1,1 prosent i lokal valuta, og med 3,0 prosent i SEK. Sammenlignet med samme periode i 2019, før pandemien, økte salget med 13,8 prosent i lokale valutaer og 12,9 prosent i SEK. Salget de første ni månedene av året økte med 15,7 prosent i lokale valutaer, og med 18,0 prosent i SEK.

Vi fortsetter den fine salgsveksten vår og når Lindex’ høyeste salgsnivå for tredje kvartal. Økningen i både de fysiske butikkene og digitale kanalene våre er et godt bevis på vår evne til å møte kundenes behov og ønsker, og at tilbudet vårt står sterkt til tross for utfordringene i verden rundt oss. Vi har også fortsatt å styrke kundebasen vår og har, så langt i år, tiltrukket 775 000 nye medlemmer og kunder på nett, og har totalt 5,4 millioner registrerte kunder som vi har en flott mulighet til å fortsette å bygge et langsiktig forhold med”, sier CEO Susanne Ehnbåge.

Lindex’ salg i de fysiske butikkene økte med 0,7 prosent i løpet av det tredje kvartalet, sammenlignet med samme periode i fjor. Moteselskapet fortsatte veksten på nett med en salgsøkning på 0,4 prosent i løpet av kvartalet, og det digitale salget utgjorde 17,8 prosent av Lindex’ totale salg.

Lindex’ driftsresultat for tredje kvartal utgjorde 219 MSEK (301 MSEK 2021, 123 MSEK 2019). Driftsresultatet for årets første ni måneder utgjorde 645 MSEK, som er en økning på 39 prosent sammenlignet med året før og mer enn tredoblet fra 2019 (464 MSEK 2021, 188 MSEK 2019).

Vi rapporterer et sterkt resultat for perioden, der vi er langt over tallene fra 2019, men vi nådde ikke fjorårets ekstraordinære resultater for tredje kvartal. Den sterkt svekkede svenske kronen har medført lavere marginer. Vi har ikke fullt ut kompensert for dette da det er av stor betydning for oss at kundetilbudet vårt har en høy prisverdi. Resultatet vårt påvirkes også av de store investeringene våre der vi, i tråd med den langsiktige strategien vår, investerer i fortsatt global, digital og bærekraftig vekst”, sier Susanne Ehnbåge.

Som en del av moteselskapets vekststrategi og bærekraftig forretningsutvikling investerer Lindex i femtech. I løpet av kvartalet har Lindex lansert sitt nye merke, Female Engineering, som gjennom innovasjon og teknologi utvikler produkter med kvinnelige behov i fokus.

Vår merkevareportefølje vokser og med Female Engineering plasserer vi oss i et vekstmarked med stort potensial. Vi har utviklet produkter for kvinnekroppen i over 65 år, og investeringen vår innen femtech er en måte for oss å håndtere kompetansen vår på nye måter – en milepæl i Lindex’ historie. Å skape bærekraftig vekst og videreutvikle tilbudet vårt, med kundens behov i fokus, er sentrale deler av reisen vår fremover. Vi står overfor en fortsatt utfordrende tid, men der vi med de riktige prioriteringene, høy kostnadsfokus og fleksibiliteten og hastigheten vår også vil møte tiden foran oss på best mulig måte og fortsette å stå sterkt”, sier Susanne Ehnbåge.

*Lindex’ driftsresultat blir rapportert, med unntak av IFRS16-leieavtaler.

Nina Haugen
Sales, Marketing & PR Manager Norge