Lindex og WaterAid lanserer nytt prosjekt for å forbedre enda flere kvinners liv

Lindex og WaterAid lanserer et nytt felles prosjekt for å øke tilgangen til rent vann, sanitære forhold og forbedret hygiene i Gazipur, et område i Dhaka, Bangladesh hvor det bor mange tekstilarbeidere. Lanseringen er en utvidelse på et samarbeid som allerede har forbedret livet til mange mennesker, spesielt kvinner.

Prosjektet fokuserer på Gazipur, et område i Dhaka, Bangladesh der mange tekstilarbeidere som produserer klær for Lindex, bor. Få mennesker i området har tilgang til rent vann og ordentlige toaletter. I dette prosjektet ble fasiliteter for rent vann, håndvask og ordentlige toaletter bygget for beboerne og skoleelevene. Prosjektet inkluderer opplæring i sanitet og hygiene samt bevisstgjøring for å redusere spredning av COVID-19. I tillegg har prosjektet som mål å ha en positiv innvirkning på grunnvannsituasjonen ved å kjempe for lagring av regnvann i tekstilfabrikker tilknyttet området.

«Kvinner er de som er mest berørt av mangel på tilgang til rent vann og gode sanitærforhold, og noe så naturlig som menstruasjon begrenser ofte muligheten deres til å få en utdanning og evnen til å oppfylle potensialet sitt. Prosjektert vårt med WaterAid i tekstilsamfunnene er avgjørende for å redusere spredningen av COVID-19 i disse pandemitidene. Vi er stolte av hvordan samarbeidet vårt med WaterAid har gjort en forskjell så langt, og ser frem til å fortsette arbeidet vårt i et flere områder hvor tekstilarbeidere bor» sier Anna-Karin Dahlberg, Head of Sustainability i Lindex.

Det nye prosjektet i Gazipur bygger på suksessen fra Lindex’ og WaterAids forrige fellesprosjekt i Mirpur – et annet område i Dhaka, Bangladesh hvor det bor mange tekstilarbeidere som produserer klær for Lindex. Det treårige prosjektet i Mirpur ble avsluttet i mars 2021 og overgikk alle mål på antall personer prosjektet nådde. Gjennom prosjektet har Lindex og WaterAid gitt tilgang til rent vann og forbedrede sanitæranlegg for mer enn 6500 mennesker, og nådd 7000 mennesker med informasjon om hygiene og sanitet. På grunn av pandemien økte prosjektet fokuset på helse- og hygieneopplæring, som da hjelper med å redusere spredningen og redde liv. Prosjektet har også trent 100 unge kvinner til å drive endring på lang sikt og organisere informasjonstiltak knyttet til helse og hygiene i samfunnet.

«Hos WaterAid er vi ekstremt stolte av partnerskapet vårt med Lindex. I hovedsak handler det om likeverd og bærekraft og er et perfekt eksempel på hvordan vi samarbeider med partnere. Prosjektet i Mirpur har endret livet til så mange kvinner, ikke bare gjennom forbedret helse, men også ved å gi dem nye muligheter i livet og håp for en bedre fremtid. Med dette nye prosjektet i Gazipur vil enda flere kvinner få de samme mulighetene» sier Anna Nilsdotter, Chief Executive hos WaterAid Sverige.

Lindex’ samarbeid med WaterAid er en del av moteselskapets bærekraftløfte for å utgjøre en forskjell for fremtidige generasjoner, der både kvinner og vann er fokusområder.

Nina Haugen
Customer Experience Manager Norge