Sterkt kvartal for Lindex med omsetningsvekst og økt lønnsomhet

Lindex presenterer i dag sin omsetning og resultat for første kvartal og rapporterer en fortsatt sterk omsetningsvekst og økt lønnsomhet.

Motekonsernet økte sin totale omsetning i svenske kroner i løpet av første kvartal med 4,2 prosent og med 2,8 prosent i lokale valutaer. Omsetningen økte i alle forretningsområder. Den sterke omsetningsutviklingen på nett fortsatte med en kvartalsvis økning på 40,9 prosent.

«Det har vært en begivenhetsrik vår med lanseringen av flere nye konsepter og kolleksjoner som har blitt godt mottatt av kundene våre. Vi fortsetter den positive utviklingen, og vi har hatt en sterk omsetningsvekst både i de fysiske butikkene og på nett. Vi har styrket marginen gjennom en økt andel av salg til fullpris og reduserte prisavslag. Vi har også et godt balansert varelager med et lavere varelager enn foregående år og en høyere andel nyheter», sier konsernsjef Susanne Ehnbåge.

Lindex' driftsresultat for første kvartal økte med 31 millioner svenske kroner og utgjorde -131 millioner svenske kroner (-162 millioner svenske kroner). Resultatsøkningen i fortjeneste er en effekt av Lindex’ omsetningsvekst med økt bruttomargin og fortsatt god kostnadskontroll.

«Det sterkt forbedrede resultatet er en følge av Lindex’ gode vekst og utvikling. Vi har styrket lønnsomheten til butikknettverket og fortsetter å vokse digitalt, både gjennom egne kanaler og sammen med partnere. Vi lanserer også flere spennende nettsamarbeid fremover. At vi kan møte kunden vår der hun vil møtes, og at vi kan overgå forventninger, gir fremgang for den sterke, globale merkevaren vår», sier Susanne Ehnbåge.

PRM_Lindex Q1 2019.jpg

Lindex og By Malina skaper den ultimate feriegarderoben sammen

Lindex og det svenske motevaremerket By Malina samarbeider for å lage en feriegarderobe med 26 plagg med alt du trenger til ferien. By Malinas sterke formspråk med lyse farger og vakre trykk har blitt integrert inn i Lindex' verden. Kolleksjonen blir lansert på nett og i utvalgte butikker i alle markeder fra og med 9. mai 2019.
april 30, 2019

Sterkt kvartal for Lindex med omsetningsvekst og økt lønnsomhet

april 30, 2019

Lindex presenterer et designsamarbeid med By Malina

Lindex presenterer et designsamarbeid med det svenske motevaremerket By Malina. Sammen har Lindex og By Malina laget den perfekte sommerkolleksjonen og en fantastisk mulighet for Lindex- kunder som vil utforske By Malinas verden, som er full av mønstre og farger.
april 9, 2019