Sterk forbedring av det årlige resultatet og økt lønnsomhet for Lindex

I dag presenterer Lindex sine resultater og salgstall for 2018 og fjerde kvartal. Moteselskapets strategiske tiltak i løpet av året har ført til positiv salgsutvikling og økt lønnsomhet.

Lindex' driftsoverskudd for 2018 utgjorde 298 millioner svenske kroner, som er mer enn dobbelt så mye som det foregående året (130 millioner svenske kroner). Styrkede marginer, økt salgsvekst og reduserte kostnader har bidratt til den sterke økningen i fortjenesten.

"Våre vellykkede strategiske tiltak har resultert i både god salgsvekst og reduserte kostnader. I 2018 økte vi lønnsomheten på alle markedene og forretningsområdene våre", sier konsernsjef Susanne Ehnbåge.

Lindex økte sitt totale salg i svenske kroner i 2018 med 3,6 prosent, og med 1,4 prosent i lokal valuta. Salget i fjerde kvartal økte med 2,1 prosent i svenske kroner, men ble redusert med 0,1 prosent i lokal valuta. Lindex hadde en høyere salgsvekst enn markedet i alle nordiske land i 2018, og moteselskapet fortsatte også sin sterke vekst på nett med en salgsøkning på 46,6 prosent i løpet av året.

"Salgsvekst og god kostnadskontroll vil være hovedfokus i 2019. Vi vokser mye på nett og vil øke de digitale investeringene i løpet av året. Suksessen vår er bygd på hvordan vi skaper verdi og overgår kundens forventninger. Nå ser vi fremover med stor entusiasme og med ambisjoner om å fortsette å styrke Lindex' posisjon som et globalt varemerke", sier Susanne Ehnbåge

Nina Haugen
Customer Experience Manager Norge