Lindex Code of Conduct er et steg på veien til moteselskapets mål om å være ledende i å skape rettferdige og likeverdige arbeidsplasser for kvinner. Lindex har utviklet de nye etiske retningslinjene basert på ETI Base Code av Ethical Trading Initiative, men har økt fokus på likestilling og særlig situasjonen for kvinner i fabrikker. Alle Lindex' forretningspartnere er pålagt å følge de etiske retningslinjene, og de blir implementert i hele Lindex' verdikjede innen 2021.

«Kvinnen er alt for oss hos Lindex, og vi ønsker at alle kvinner i hele verdikjeden vår skal kunne realisere potensialet sitt. Lanseringen av de nye etiske retningslinjene våre innebærer at kvinners rettigheter nå er et grunnleggende krav i alle samarbeidene våre. Sammen med leverandørene og forretningspartnerene våre kan vi styrke kvinners stilling over hele verden», sier Anna-Karin Dahlberg, sjef for bærekraft hos Lindex.

Lindex støtter FNs mål for bærekraftig utvikling (SDG), der ambisjonen om likestilling er avgjørende for å nå alle mål. Tidligere i år lanserte Lindex bærekraftløftet sitt for å utgjøre en forskjell for fremtidige generasjoner. Et fokusområde i løftet er å styrke kvinners rettigheter, og målene er i tråd med SDG 5: Likestilling.
Les hele Lindex' bærekraftløfte her.

Om etiske retningslinjer: Etiske retningslinjer angir de grunnleggende kravene til arbeidsforhold som lønn, arbeidsmiljø, organisasjonsfrihet, med mer. Lindex har hatt etiske retningslinjer siden 1997 og har siden 2004 vært medlem og brukt amfori BSCIs etiske retningslinjer (tidligere kjent som Business Social Compliance Initiative, BSCI). Med lanseringen av Lindex' etiske retningslinjer forlater moteselskapet amfori BSCI.

Nina Haugen
Customer Experience Manager Norge
E-mail: nina.haugen@lindex.com

Pressrelease image.jpg

Lindex investerer i start up – det nye undertøysmerket Closely

Lindex går inn som partner med Closely, et nytt, svensk undertøysmerke for kvinner. Samarbeidet er en del av Lindex sitt arbeid for å skape nye vekstmuligheter. Bak Closely står to av Sveriges mest kjente skapere, Tove Langseth og Filip Nilsson.
november 15, 2019

Lindex` kunder gir 10,4 millioner SEK til kreftforskning

Med stort engasjement, stolthet og en spesialdesignet kolleksjon, har Lindex sammen med sine kunde samlet inn 10,4 millioner SEK til kreftforskning.
november 12, 2019

Lindex tilbakekaller snap-on armbånd med kattehode

Vi har oppdaget at et snap-on armbånd med kattehode er feilkonstruert og ikke oppfyller sikkerhetskravene til Lindex. Metallkomponentet på innsiden av armbåndet er ikke beskyttet på korrekt måte, noe som betyr at de skarpe kantene kan utgjøre en skaderisiko.
november 6, 2019

Økt salgsvekst og fortsatt sterkt resultat for Lindex

Lindex presterer godt, noe som indikeres av det foreløpige resultatet og salgstallene fra tredje kvartal. Moteselskapet opprettholder sin sterke posisjon og kan vise til et bedre resultat og økte salgsinntekter i alle markeder.
oktober 30, 2019