Lindex fortsetter å redusere plastposeforbruket gjennom One Bag Habit

I Januar 2018 lanserte Lindex One Bag i Norge og ett år senere kan vi se den betydelige nedgangen i plastposeforbruk i alle butikker.

I tråd med One Bag Habit donerer Lindex overskuddet fra salget av poser til formål som driver frem bærekraftig utvikling innenfor miljømessig og sosial bærekraft.

«Vi er veldig fornøyde med at vi har redusert poseforbruket i så stor grad. I dag er det 30 prosent av våre Lindex-kunder som velger å kjøpe pose. Dette har gjort at vi i Norge kan donere 1.752611 NOK til Handelens miljøfond og WaterAid » sier Camilla Pedersen, Country Manager i Lindex Norge

Donasjonen til WaterAid skal brukes til finansiering av merkets fellesprosjekt med WaterAid for å øke tilgangen til rent vann, sanitære forhold og bedre hygiene i Bangladesh. Prosjektet fokuserer på et område hvor mange av tekstilarbeiderne som produserer klær for Lindex bor.  Donasjonen til Handelens Miljøfond skal gi støtte til prosjekter som reduserer plastforsøplingen, øker plastgjenvinningen og reduserer bruken av plastbæreposer

«Det føles fantastisk at vi lanserte One Bag Habit på alle våre markeder i fjor, og se forandringen som har skjedd. Sammen med kundene våre fortsetter vi å lage mer bærekraftige vaner og å utgjøre en forskjell for miljøet», sier Anna-Karin Dahlberg, Corporate Sustainability Manager i Lindex.

One Bag Habit er et fellesinitiativ som ble lansert av Lindex, KappAhl og H&M med mål om å redusere forbruket av poser og øke bevisstheten om posers negative påvirkning av miljøet. Initiativet ble tildelt «Sustainable Brand Building Initiative of the Year» av Sustainable Brand Index i 2018. Prisen fremhever initiativ og kommunikasjon for bærekraft som virkelig har fått en betydning for mennesker, samfunn og miljøet. Noen av kriteriene for prisen er høy gjennomslagskraft, innovasjon, utfordring av normer og engasjering av forbrukere.

Les mer om One Bag Habit her.

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson